Talpa raakt publieke omroepen

Door het verlies van het eredivisievoetbal en programma's als Kopspijkers aan de nieuwe televisiezender Talpa, keken er de afgelopen weken veel minder mensen naar de publieke omroep. Het marktaandeel van de drie publieke zenders daalde van ruim 38 procent naar 32 procent.

Dat heeft voorzitter H. Bruins Slot van de Publieke Omroep gisteren bekendgemaakt op een persbijeenkomst. Volgens een onderzoek, een `Imagobarometer', van de publieke omroep zelf, vind 76 procent van de Nederlanders het wel belangrijk dat er een publieke omroep is. Ook is de waardering voor de publieke omroep gestegen. In 2004 gaf 46 procent van de kijkers de voorkeur aan de commerciële zenders en 33 procent aan de publieke omroepen; dit jaar zijn die percentages gelijk met 38 procent.

De daling van het marktaandeel zorgt direct voor een forse daling van de STER-inkomsten. Die dalen dit jaar al met 25 miljoen euro, ruim 10 procent van het totaal, en die daling zal in 2008 oplopen tot 80 à 100 miljoen euro per jaar. Dit jaar en volgend jaar zullen de omroepen die tekorten aanvullen uit hun reserves; daarna moet de omroep fors bezuinigen of voor nieuwe inkomsten zorgen. Maandag 10 oktober praat de Tweede Kamer over de kabinetsplannen voor de toekomst van de publieke omroep.