Onnavolgbaar overdadig

PARIJS, 5 OKT.De show van Balenciaga was zo sterk, zo trouw aan het erfgoed van de legendarische couturier en zo onnavolgbaar overdadig, dat het misschien wel de grootste openbaring van het voorjaarsseizoen van 2006 zal blijken te zijn.

De visie van ontwerper Nicolas Ghesquière is even kristalhelder als zijn rijkdom aan versiering intens was. Met afzettingen van blonde kant, hoge plooikragen, parelbroches, kapsels met een koningskroon er op – en dat alles praktisch in één kostuum – werd de uitzonderlijke show van dinsdag een lofzang op het versieren.

En toch was hij tegelijk strak in zijn silhouetten, of dat nu de supersmalle broeken waren gecombineerd met minuscule jasjes, of de afzonderlijke jurken waarin stijve stoffen met minimaal stikwerk waren opgeklopt als schuimcreaties. Deze lichtvoetige kleren werden op de grond gehouden door stevige sandalen, waarvan sommige bezet met kiezelsteentjes, als gewoon een van zo vele decoratieve uithalen.

Het gewaagde mengsel van constructie en versiering was een schok van het soort dat de mode nieuwe wegen doet inslaan. Juist nu het minimalisme op het punt stond te herleven, vond de invloedrijke Ghesquière een nieuwe benadering - één die een geborduurde handschoen in het gezicht van de snelle modekopiïsten leek te werpen. Jazeker, zij kunnen kantjes zetten op de heuplijn van kachelpijpjeans, en barokke patronen drukken op broekpakken waarvan het jasje van een Spaanse hoveling had kunnen zijn, maar de broek van een lid van de jeansgeneratie. Maar wie anders dan een meesterontwerper, en een topcouturehuis, kunnen een pofmouw in schuimende kant omvatten, of kant rond een smalle avondmantel leggen op zo'n manier dat de Franse actrice Emmanuelle Seigner zit te kreunen en te zuchten van verlangen op de eerste rij?