Brussel deelt aan Peugeot geldboete uit

De Europese Commissie heeft Peugeot Nederland en het moederconcern in Frankrijk een boete opgelegd van in totaal 49,5 miljoen euro, omdat zij bij hun export vanuit Nederland klanten discrimeerden.

,,Dit besluit toont de vastbeslotenheid van de Commissie de mededingingsregels toe te passen om bedrijven te verhinderen consumenten de voordelen van de interne markt te ontnemen'', zo zei eurocommissaris Kroes (Mededinging) vandaag in een toelichting. De praktijken waarvoor Peugeot is beboet speelden zich af tussen januari 1997 en september 2003.

De strategie van Peugeot omvatte volgens de Europese Commissie twee maatregelen. Zo was de beloning van Nederlandse Peugeot-dealers afhankelijk van de eindbestemming van de verkochte auto's, waarbij werd gediscrimineerd tegen buitenlandse consumenten. Bonussen werden geweigerd als een auto aan niet-Nederlanders werd verkocht. Ook werd direct druk op Nederlandse dealers uitgeoefend als zij veel auto's exporteerden. Zo werd gedreigd leveranties aan hen te verminderen.

Bij de vaststelling van de boete heeft volgens de Commissie de ,,zeer ernstige aard'' en de ,,relatief lang duur'' van de overtreding meegewogen. In Nederland zijn de prijzen van auto's vóór belasting veel lager dan in andere lidstaten, zoals Frankrijk of Duitsland.

De Commissie begon haar actie vanaf september 1999 met onverwachte inspecties na klachten van consumenten. Zij legde de afgelopen jaren al vaker boetes op aan autoproducenten en autodealers om dezelfde vergrijpen.

Zo werd het Duitse autoconcern Volkswagen in 2000 voor 90 miljoen euro door Brussel beboet. Beroep ertegen werd afgewezen. Opel Nederland kreeg in 2000 een boete van 43 miljoen euro van Brussel, wat in oktober 2003 in het beroep bij het Europese Hof is teruggebracht tot 35,5 miljoen euro.

Commissaris Kroes wees erop dat er nog steeds klachten van Europese consumenten komen, in weerwil van de boetes die de Europese Commissie aan autofabrikanten heeft uitgedeeld. ,,Dit moet stoppen. Er is een vrije interne markt'', zo onderstreepte Kroes. ,,Na de aankoop van een huis is een auto de grootste aankoop die een consument doet. Dit is dus een belangrijke kwestie.''