Honda: eigen renstal in F1 (gerectificeerd)

Auto- en motorfabrikant Honda heeft vanaf volgend jaar weer een eigen renstal in de Formule 1. Vandaag maakte de directeur motorsport van Honda, Hiroshi Oshima, bekend dat het bedrijf de huidige partner BAR (British American Racing) volledig wil uitkopen.

Het team van BAR is nu voor 55 procent eigendom van het sigarettenbedrijf British American Tobacco.Honda heeft nu nog een minderheidsbelang van 45 procent in de renstal, die dit jaar een van de tien teams vormt in de Formule 1, met de Britse coureur Jenson Button en zijn Japanse collega Takuma Sato.

,,We steken volgend seizoen meer energie in ons Formule 1-team'', zei Oshima in Tokio. ,,We willen onze technologie verder ontwikkelen, betere monteurs en het wereldkampioenschap binnenhalen.'' De bolides van Honda worden in 2006 bestuurd door de Brit Jenson Button en de Braziliaan Rubens Barrichello.

Honda maakte zijn plannen bekend aan de vooravond van de voorlaatste race van het seizoen, komende zondag op het circuit van Suzuka. Daar rijdt het team van BAR-Honda zijn honderdste race. Voor de strijd om de wereldtitel zijn de laatste twee races niet meer van belang. De Spanjaard Fernando Alonso stelde vorige week in São Paulo de wereldtitel al veilig, als de jongste wereldkampioen ooit. In de WK-stand bezet Button de negende plaats, Sato staat met slechts één WK-punt op de 23ste plaats.

De strijd om de constructeurstitel is nog niet beslist: de renstal van McLaren-Mercedes heeft een kleine voorsprong op Ferrari. De renstal beleefde vorig jaar zijn grootste succes door in het WK als tweede te eindigen, achter Ferrari.

Honda wilde in 2000 al met een eigen team zijn intrede doen in de Formule 1, maar toen in 1999 de Britse ontwerper Harvey Postlethwaite overleed – de grote man achter het team van Tyrrell die in dienst was getreden bij Honda – besloot het Japanse bedrijf de plannen voor een eigen F1-renstal in de ijskast te zetten. In '99 was de Nederlandse Formule 1-coureur Jos Verstappen testrijder bij Honda. Hij had uitzicht op een `stoeltje' bij Honda in het seizoen 2000, maar door het overlijden van Postlethwaite werd er toen ook een streep door zijn plannen voor dat jaar gezet. Verstappen, sinds kort actief in de nieuwe raceklasse A1 Grand Prix, had destijds een driejarig contract bij Honda, en het F1-team in wording telde toen al honderd werknemers.

Honda nam van 1964 tot en met 1968 met een eigen team deel aan de Formule 1, daarna kwam het merk alleen als leverancier van motoren terug. De laatste wereldkampioen met een Honda-krachtbron was de Braziliaan Ayrton Senna, in 1991.

De Amerikaan Richie Ginther bezorgde Honda in 1965 de eerste overwinning in een F1-race, in de Grote Prijs van Mexico.

Rectificatie

In het artikel Honda: eigen renstal in F1 (4 oktober, pagina 12) staat dat in de strijd om de constructeurstitel McLaren-Mercedes een kleine voorsprong heeft op Ferrari. Maar McLaren heeft een kleine voorsprong op Renault. Met de renstal die vorig jaar zijn grootste succes beleefde door in het WK als tweede achter Ferrari te eindigen, is het team van BAR-Honda bedoeld.