Heijmans aast op Duits bedrijf

Bouwbedrijf Heijmans NV is van plan de Duitse spoorwegbouwer Heitkamp Rail over te nemen. Dat heeft de onderneming, gevestigd in Rosmalen, gisteren bekendgemaakt. Heijmans was wel al actief in de spoorbouw, maar nog niet in de railaanleg. Heitkamp is gespecialiseerd in het aanleggen van rails voor hogesnelheidslijnen.

Heijmans voert nu due dilligence (boekenonderzoek) uit bij Heitkamp en gaat ervan uit dat de overname eind van dit jaar is voltooid. ,,Maar je weet maar nooit wat we nog tegenkomen'', zegt een woordvoerder. Hoeveel Heijmans voor de Duitse spoorbouwer zal betalen wilde hij niet zeggen.

Heijmans zegt een `full-servicestrategie' na te streven: het aanbieden van een compleet pakket bij de spoorbouw bestaande uit ontwerp, bouw, onderhoud, beheer en financiering. Spooraanleg past in deze opzet. De bouwer speelt hiermee in op de trend van integrale uitbesteding aan het spoor.

Heitkamp, gesticht in 1908, zal dit jaar een geraamde omzet van 65 miljoen euro hebben en heeft ruim 300 personeelsleden. Heitkamp is actief in Duitsland, Nederland, Groot-Brittannië, Oostenrijk en Frankrijk. Het grootste deel van de omzet (ongeveer 70 procent) wordt geboekt in Duitsland. Heitkamp Rail is een van de vijf bedrijven ter wereld die hogesnelheidslijn aanleggen, maar het bedrijf bouwt ook conventionele spoorlijnen. Het bedrijf heeft een groot machinepark, zowel bestemd voor traditionele spoorwegbouw als voor de hoge snelheidslijnen. Op het gebied van de conventionele spoorwegbouw realiseerde Heitkamp Rail o.a. het traject naar het vliegveld van Düsseldorf. Heitkamp was ook betrokken bij de aanleg van het HSL-traject tussen Keulen en Main. In Nederland bouwde Heitkamp mee aan de Utrechtboog bij Amsterdam en aan de spoorverdubbeling tussen Harmelen en Woerden.

Heitkamp sluit ook wat lokaties goed aan bij Heijmans. Heitkamp Rail opereert vanuit een drietal vestigingen in Duitsland; Heijmans heeft twee bedrijven in Duitsland: Heijmans Bau GmbH en Franki Grundbau GmbH.

Heijmans pakt met de verwachte overname de draad van het `kralenrijgen' weer op: de bouwer stond er lange tijd om bekend kleinere bedrijven op te kopen om daarmee een groter geheel te `rijgen'. Maar sinds 2003 deed Heijmans geen acquisities meer.