Creditcard voor de sociaal voelende en trendy lady

Banken zijn eeuwig op zoek naar nieuwe klanten. Nu met een nieuwe creditcard voor vrouwen. Weer nieuwe kleren voor de keizer, of echt iets nieuws?

Je leest het twee keer en nog een keer, maar nee, het staat er echt: ,,De LadyCard Mastercard is niet een normaal financieel product, maar een card die je begrijpt.'' Even bellen maar met Mark van Achterberg, een van de bedenkers van de nieuwe creditcard voor vrouwen.

,,Het zit zo'', aldus de geestelijk vader van de LadyCard. ,,Uit onderzoek met een panel van duizend vrouwen is gebleken dat de vrouw het zat is om in de reclame te worden neergezet als degene die kookt, strijkt en de kinderen naar school brengt. Zij wil worden gepositioneerd als een onafhankelijke, dynamische, trendy vrouw die geen topinkomen of een rijke vent nodig heeft om een creditcard te kunnen krijgen.''

En zo geschiedde dat op 31 augustus de LadyCard het leven zag. Kleur: roze met glitters. ,,Want roze is de favoriete kleur van de vrouw'', volgens Van Achterberg. ,,Ja, ik wist dat ook niet. Hoe dan ook, de LadyCard is daardoor wel een sieraad in je portemonnee.''

Van Achterberg heeft zich flink verdiept in de doelgroep van de LadyCard.

,,Het zijn vrouwen tussen de 20 en 49 jaar met een inkomen vanaf 800 euro per maand. En ze zijn dol op gadgets, extraatjes, cadeautjes en kortingen.'' Zo krijgt de klant bij aankoop van een bioscoopkaartje bij Pathé een tweede kaartje gratis en `maken ze kans' op een gratis workshop sieraden ontwerpen met Otazu als ze een sieraad van Otazu hebben aangeschaft. En koop je een geurtje van Lacoste of Gucci, dan krijg je er een gratis `giftbox' bij.

,,De LadyCard Mastercard laat je binnen in de ultieme beleving van `the glamorous world of feminity''', zo vat de website samen. En in de woorden van Van Achterberg: ,,Deze card snapt wat vrouwen willen.''

Maar het is niet alleen maar fun met de LadyCard. De kaart steunt Pink Ribbon, de stichting die tot doel heeft vrouwen bewust te maken van het belang van vroege opsporing van borstkanker. ,,Ook een onderwerp waar vrouwen veel mee bezig zijn'', volgens Van Achterberg.

Van alle bestedingen wordt jaarlijks een percentage overgemaakt naar Pink Ribbon, met een gegarandeerd minimum. ,,Hoeveel dat is, mag ik niet zeggen, maar het ligt tussen de vijftig- en honderdduizend euro'', zegt Van Achterberg. ,,Maar al naar gelang de bestedingen kan dat dus ook twee tot drie ton zijn. Dit is een lifestyle-kaart met een maatschappelijk tintje.''

Wie de glamour rond de LadyCard wegdenkt, ziet weinig verschil met een gewone creditcard. De kosten bedragen 35 euro per jaar, vier maal per jaar ligt er een magazine bij de klant in de bus en je kunt er op 24 miljoen adressen in de wereld mee betalen, waaronder 90.000 in Nederland.

De creditcard wordt uitgegeven door International Card Services, een dochter van Fortis, en maakt gebruik van de diensten van creditcardorganisatie Mastercard. Inmiddels hebben 15.000 vrouwen de roze kaart aangevraagd. Van Achterberg heeft wilde plannen met de LadyCard. Niet alleen wil hij VIP-kaarten voor het nieuwe theatertournee van René Froger voor zijn klanten regelen en denkt hij over acties rond zonnebrillen en een pretpark, hij wil ook de wereld gaan veroveren met `a girls best friend', zoals de LadyCard op de website wordt aangeprezen.

Vanaf volgend jaar zal de LadyCard in de hele Benelux verkrijgbaar zijn en vanaf het tweede kwartaal van volgend jaar kunnen ook Russische, Japanse, Amerikaanse en Duitse vrouwen de roze kaart met glitters aanschaffen. Zodat ook de vrouwen daar eindelijk ,,ruimte krijgen om te genieten van het leven en kunnen laten zien wie ze zijn en waar ze voor staan''.