Bladen groeien, kranten krimpen

Door de introductie van nieuwe titels en het succes van sporttijdschriften zijn de totale oplages van tijdschriften in Nederland de afgelopen twaalf maanden met 5 procent gestegen. De oplages van de landelijke dagbladen daalden juist.

De totale oplage van publiekstijdschriften als Libelle en Margriet steeg met 1,2 miljoen exemplaren tot 25,4 miljoen stuks, een groei van 5 procent. Dat blijkt uit cijfers van Het Oplage Instituut (HOI) van de gezamenlijke uitgevers. Het gaat hierbij om kwartaalcijfers, die gevoeliger zijn voor incidentele meevallers en tegenvallers dan cijfers over de gemiddelde oplage voor het hele jaar.

De grootste groei kwam het afgelopen kwartaal van tijdschiften over sport (met een plus van 78 procent) en van bladen over wonen, tuinieren en doe-het-zelf, met een groei van 23 procent. Ook duurdere autobladen als GTO en Carros Magazine wonnen abonnees.

De meeste nieuwe bladen werden gelanceerd in het segment vrouwenbladen. Zeven nieuwe bladen, met titels als Esta (84.200), Red (63.800) en La Vie en Rose (26.200), zorgden voor een extra oplage van ruim 350.000 stuks. De twee grootste vrouwenbladen konden hun oplageverlies niet stoppen. Bij Libelle daalde de verspreiding van 553.000 naar 526.000 stuks, bij Margriet van 359.000 naar 343.000 stuks.

De grootste landelijke dagbladen verloren afgelopen jaar allemaal lezers.

De totaal verspreide oplage van NRC Handelsblad daalde van 256.000 in het tweede kwartaal van 2004 tot 246.000 in het tweede kwartaal van dit jaar. Dat werd slechts gedeeltelijk goedgemaakt door de aanwas van ruim 3.000 abonnees op de internetversie van deze krant. De oplage van het Algemeen Dagblad, dat onlangs is gefuseerd met een aantal regionale kranten, is afgelopen jaar gedaald van 291.000 tot 265.000 exemplaren. De oplage van de Volkskrant daalde van 304.000 tot 287.000 stuks en kreeg daar bijna 15.000 webabonnees voor terug. Bij Nederlands grootste krant, De Telegraaf, daalde de oplage van 738.000 tot 703.000 stuks. Het Financieele Dagblad wist een kleine plus te boeken en steeg van 54.000 tot 55.000 exemplaren.