Mao mag niet op expositie Peking

De Mao-tentoonstelling, die op 25 september opende in de Pekingse galerie van curator Cheng Xindong, moest op 30 september op bevel van de Chinese politie zijn deuren alweer sluiten.

Dat heeft Cheng dit weekeinde in Parijs bekendgemaakt. Mogelijk heeft de sluiting ook te maken met de viering op 1 oktober van het 56-jarige bestaan van de Volksrepubliek China. Het bewijst dat er ook in de kunst nog steeds niet vrijelijk omgegaan mag worden met de beeltenis van de inmiddels alweer dertig jaar geleden overleden leider Mao Zedong. Het werk in de galerie van Xindong was op Mao geïnspireerd.

De tentoonstelling vond plaats in de marge van de tweede officiële biënnale van Peking. Er was onder meer een werk te zien waarop van Marilyn Monroe naast Mao in een auto zit en gefascineerd naar hem kijkt. Cheng benadrukt vooral de luchtigheid van de expositie, ,,die veel humor heeft en nooit boosaardig is'', aldus Cheng. ,,Het gaat erom om te laten zien dat (...) de Chinese kunstenaars de beeltenis van Mao nog steeds gebruiken om iets te creëren.''

Niet alleen de expositie van Cheng werd gesloten, ook alle andere afbeeldingen van Mao die te zien waren op de ongeveer zeventig onafhankelijke exposities en evenementen rondom de biënnale moesten worden verwijderd, zo meldt de Chinese kunstenaar Sui Jianguo vandaag in Peking.

Zo exposeerde het Zero Field Experimental Art Center zijn beeld van een slapende Mao, die ligt op een kaart van Azië die wordt gevormd door dinosaurussen en andere uitgestorven diersoorten. ,,Ik kreeg vrijdag te horen dat het weg moest'', zo meldt Sui. ,,Juist nu de maatschappij overgaat van een planeconomie naar een markteconomie is het logisch en goed dat kunstenaars zich over het verleden, en dus ook over Mao uitspreken. Je lost er niets mee op door dat te verbieden. Dat vind ik dom en onterecht'', aldus Sui, die zijn werk toch maar wel heeft verwijderd.