Kortsluiting oorzaak van treinstoring

De computerstoring die afgelopen vrijdag een groot deel van het spoorwegnet platlegde, werd veroorzaakt door kortsluiting.

Omdat ook de noodstroomvoorziening werd getroffen, konden de problemen pas na enkele uren worden verholpen. Dat zegt een woordvoerder van ProRail, de beheerder van het Nederlandse spoor. De oorzaak van de kortsluiting wordt nog onderzocht.

De storing bij ProRail had tot gevolg dat tientallen treinen afgelopen vrijdag vanaf zeven uur 's avonds stil kwamen te staan. Seinen en wissels op alle trajecten van en naar Utrecht konden niet worden bediend. Communicatie tussen machinisten en de verkeersleiding was urenlang onmogelijk. Vanaf tien uur begonnen de systemen weer te werken. De laatste reizigers waren rond half twee op hun plaats van bestemming.

ProRail noemt de storing ,,stomme pech''. De kortsluiting deed zich voor in apparatuur die voor een stabiele spanningstoevoer moet zorgen. ,,Normaal gesproken vangt de noodstroomvoorziening dat op, maar ook die werd getroffen door kortsluiting.'' Volgens hem doet ProRail er alles aan om het computersysteem betrouwbaarder te maken.

De NS uit kritiek op de stabiliteit van het computersysteem van ProRail. ,,Als de noodstroomvoorziening uitvalt, is het dus geen goed back-upsysteem'', zegt een woordvoerder. ,,Het maakt ons niet uit hoe zulke problemen in de toekomst kunnen worden voorkomen, als het maar gebeurt.''

ProRail en de NS zeggen te gaan overleggen over ,,efficiëntere oplossingen'' voor storingen. ,,Wij moeten nadenken over de vraag hoe we ons systeem sneller op gang krijgen als het uitvalt'', zegt de ProRail-woordvoerder. ,,En de NS moet ervoor zorgen dat de treinen sneller weer kunnen rijden.'' De NS zegt dat ProRail ,,de belangrijkste inspanning'' moet leveren.

De NS zette vrijdag nauwelijks bussen in. De woordvoerder: ,,We konden er lang niet genoeg krijgen. Bij de paar bussen die we wel hebben ingezet, ontstonden vervelende taferelen. Iedereen wilde er tegelijk in.''

Het computersysteem dat treinen veilig over het spoor moet leiden, veroorzaakt een sterke toename van het aantal ongevallen, schreef de Volkskrant afgelopen zaterdag. Dat stond in een rapport uit 2001 dat niet naar de Tweede Kamer is gestuurd. Volgens ProRail was de inhoud van het desbetreffende rapport bij het bedrijf bekend. ,,Sindsdien hebben we eraan gewerkt. Wij kiezen altijd voor veiligheid. Wel kunnen onze systemen betrouwbaarder worden. Daar werken we aan.''