Het beeld

Interviewen op televisie moet wel een schaars talent zijn, want als iemand die kunst goed verstaat, dan werkt hij zich vaak drie slagen in de rondte. Er gaat geen avond Nederland 3 voorbij zonder Matthijs van Nieuwkerk, die op z'n best is in jongensachtige programma's als Popquiz à gogo en Holland Sport. Paul Witteman zagen we gisteren in Buitenhof en samen met de ook alom aanwezige Jeroen Pauw in Woestijnruiters (VARA). De stijlen van Witteman – zakelijk, precies, beheerst, biechtvader – en van Pauw – quasi-nonchalant, vilein, ad rem, stokebrand – zijn totaal verschillend, maar vullen elkaar uitstekend aan, zo ontdekten ze zelf bij de dubbelpresentatie van Nova Politiek.

Hun gezamenlijke programma voor de late zondagavond begint met een getekende leader, waarin ze als eenzame desperado's door de woestijn rijden en met hun microfoon als lasso booswichten opbrengen. De tongue in cheek-benadering van die animatie zet de toon voor een aardig programma, al was aflevering twee niet van het niveau van vorige week, toen de Amsterdamse wethouder Ahmed Aboutaleb op de vraag of hij van André Hazes hield, het historische antwoord gaf: ,,Nee! Kom op, er zijn grenzen aan de integratie!''

Woestijnruiters begint met een licht voorgerecht, wanneer een gezelschap uit de actualiteit wordt ondervraagd: vorige week de vijf kandidaat-voorzitters van de PvdA, gisteren twee bridgevrienden van Hans Melchers. Het toeval (een quizvraag, het omdraaien van een kaart) bepaalt wie van de gasten uit de eerste ronde door mag naar de finale, met een populair Barend & Van Dorp-achtig onderwerp waar iedereen wel een mening over heeft – de exploitatie van Hazes, de naturalisatie van Kalou. Daaraan voorafgaand wordt een gast stevig aangepakt (gisteren stadsnomade Abbie van der Louw, bij wie Jeugdzorg acht kinderen weghaalde) en vervolgens een politicus portretterend ondervraagd. En dan was er nog een kruisverhoor van het Kamerlid Lazrak, omdat zijn eenmansfractie zo weinig aanwezig is.

Bij het gesprek met VVD-minister Kamp (Defensie) gebeurde iets spannends. Pauw probeerde de bewindsman af te schilderen als saai, omdat hij zijn vrouw al kent uit de derde klas van de middelbare school. Pauw: ,,Dat is niet echt dat je zegt: wat een zwier!'' Kamp: ,,Nee, daar heb ik u toch voor!'' De presentator, die zich nog wel eens laat voorstaan op zijn gevoeligheid voor loslopend vrouwelijk schoon, raakte door de hilariteit in de zaal even van zijn apropos, gooide het hoofd in de nek en herstelde zich door met een vingertje te gaan zwaaien. Uit de woestijn kwam Witteman te hulp als cavalerie: ,,U hebt nooit het gevoel dat u groots en meeslepend wilt leven?'' Kamp: ,,Groots en meeslepend leven kan ik ook met mijn vrouw!''

Het is niet de formule of de inhoud van Woestijnruiters die werkt, maar de persoonlijkheid van de interviewers, die zich bloot durven te geven en niet bang zijn om met een voetbalonderwerp de mist in te gaan, als ze daar geen verstand van blijken te hebben.

Op vergelijkbare wijze ontpopt de zich moedig even feministisch als sexy opstellende Linda de Mol in het snel aan kwaliteit winnende Linda & Beau op zondag (Talpa) zich tot een waar genoegen: Mies Bouwman on heels.

Rectificatie

Bij de rubriek Het Beeld van Hans Beerekamp (3 oktober, pagina 19) is de verkeerde afbeelding geplaatst. Hierbij de juiste afbeelding van Woestijnruiters.