Daimler ziet af van belang Volkswagen

DaimlerChrysler neemt geen belang in Volkswagen. Daarmee blijft Porsche, dat vorige week bekendmaakte een belang van 20 procent in Volkswagen te willen, als enige over om Europa's grootste autoconcern tegen een eventuele vijandige overname te beschermen.

Daimler maakte afgelopen zaterdag een eind aan de geruchten dat na Porsche nu ook Daimler een belang in VW zou nemen. Het Duitse concern – met 142 miljard euro in omzet in 2004 het grootste industriële concern van Europa – zei dat niet van plan te zijn. Ook niet in de toekomst. ,,Het idee speelt niet langer.''

Volgens ingewijden is de afwijzing door Daimler een nederlaag voor de CDU-premier Christian Wulff van Nedersaksen, de deelstaat die een belang van 18 procent in het daar gevestigde concern heeft. Wulff zou de pleitbezorger zijn van het idee om Daimler aan VW te binden. Zo mogelijk zou VW op zijn beurt dan een belang in Daimler nemen. Wulff zou aan de gesprekken tussen VW en Daimler persoonlijk hebben deelgenomen, maar in president-commissaris Ferdinand Piëch van Porsche, tevens voormalige topman van VW, een verklaarde tegenstander hebben. Piëch heet weer de architect te zijn van de deal tussen VW en Porsche.

Critici vreesden dat met Wulffs aanpak `Deutschland AG' opnieuw de weg in zou slaan van wederzijdse belangen in elkaars ondernemingen en zich zo opnieuw zou afschermen van onwelkome overnames. Een praktijk waaraan onder SPD-kanselier Schröder een eind kwam toen zijn regering de hoge belasting afschafte die op de verkoop van zulke aandelenbelangen stond. Overigens was Schröder voor hij kanselier werd zelf premier van Nedersaksen.

Daimler bevestigde vorige week dat het door VW meermalen benaderd was. Naar verluidt zou VW-topman Bernd Pischetsrieder de top van Daimler, toen nog onder leiding van Jürgen Schrempp, hebben proberen over te halen. Pischetsrieder zoekt een partner voor zijn noodlijdende VW. Schrempp moest onlangs onder druk van aandeelhouders zijn functie neerleggen.