Veilig dubbeldeks reizen

Het probleem

De kans dat je tijdens zware regenval 's nachts in een bochtig traject in een heuvelrijke landstreek, waar je zelf hooguit 90 km p/u durft te rijden, ingehaald wordt door een dubbeldeks touringcar met een snelheid van 120 km is groot. Uit onderzoek blijkt dat de passagiers op het bovendek van dubbeldeksbussen een dubbel zo grote kans hebben bij een 'rollover' gewond of gedood te worden als hun reisgezellen beneden.

Je hoeft geen HBS-B gehad te hebben om in te zien dat een dubbeldeksbus spot met de wetten van de zwaartekracht, die zich bij hoge snelheden en in bochten vele malen sterker doen gelden. Een kind met een beetje blokkentoren-ervaring begrijpt dat een (voor de gelegenheid van wielen en een motor voorziene) baksteen-op-zijn-kant in een scherpe bocht weinig kans maakt om overeind te blijven en dat is waar zo'n hoge dubbeldeksbus toch sterk aan doet denken. Van 'gewone' bussen wordt wettelijk geëist dat ze ook bij een slagzij van 35 graden overeind blijven, voor dubbeldeksbussen is dat, vermoedelijk om commerciële redenen, verlaagd naar 28 graden.

De oplossing

De kunst is om het zwaartepunt van de bus drastisch te verlagen. Het chassis, de benzinetank en de motor zitten al onderin dus daar is weinig winst te behalen. Wat zal helpen is het gebruik van lichte materialen zoals kunststof ('composiet'), maar die schijnen nog onvoldoende brandveilig te zijn. Het verder uit elkaar plaatsen van de wielen vergroot de wielbasis en verbetert daarmee de wegligging. De belangrijkste remedie tegen een 'rollover' lijkt toch het verminderen van het aantal zitplaatsen op het bovendek door het aantal stoelen per rij te halveren. Het onderstaande ontwerp waarin dit idee is uitgewerkt, doet denken aan de fraaie panoramakoepels van Amerikaanse treinen uit de tijd van Clark Gable en Doris Day waarin men onder genot van een cocktail en een Lucky Strike de Rocky Mountains kon bewonderen. Door voor een plaatsje op het panoramische bovendek een toeslag te rekenen, kan het verlies aan stoelen gecompenseerd worden (jammer dat de optie van een rokershoekje is komen te vervallen). Overigens schijnt ook het dragen van een veiligheidsgordel wonderen te doen.

Zie www.nrc.nl voor alle reparaties uit Mijks repairshop

Ontwerper Paul Mijksenaar geeft praktische oplossingen voor dagelijkse ergernissen