Nachtmerrie van Volkswagen is droom Porsche

Bij Volkswagen hebben ze een droom: worden als Toyota. Want Toyota, zegt Christian Wulf in het Duitse opinieweekblad Die Zeit, ,,laat zien dat je ook in hoge lonen landen met succes auto's bouwen kunt.'' Wulf, minister-president van Nedersaksen, heeft namens de staat, met 18,2 procent grootaandeelhouder in VW, zitting in de Raad van Commissarissen.

Nu Porsche zich bij VW heeft ingekocht, heeft de nachtmerrie dat VW ten prooi zou vallen aan buitenlandse overvallers plaats gemaakt voor het sprookje van de witte ridder die de Duitse traditie van Volkswagen beschermt. Dat komt bepaald niet uit de lucht vallen. Want de bedrijven hebben historische familie banden.

Ferdinand Piëch, de kleinzoon van Ferdinand Porsche, bezit persoonlijk 13,2 procent van de Porsche-aandelen, zit in de raad van commissarissen bij Porsche en die bij VW en was jarenlang topman van VW. Grootvader Ferdinand Porsche ontwierp in opdracht van Adolf Hitler de eerste volkswagen, de Kever. Maar kleinzoon Piëch heeft bij VW heel wat steekjes laten vallen. Omdat hij had nagelaten om VW afdoende te verzekeren tegen koersschommelingen van valuta heeft het bedrijf miljardenverliezen geleden.

Dat zal Werner Wiedeking, de topman van Porsche, niet overkomen. Deze heeft voor Porsche elk risico vermeden door de koersschommelingen voor 100 procent af te dekken. Niet alleen zal hij VW soortgelijke discipline bij brengen, denkt het blad, maar ook zal hij de bedrijfsvoering bij VW net zo efficiënt willen maken als bij Porsche. Samen met de topmannen van VW, Pischetsrider en Bernhard, vormt hij volgens het blad een ideaal trio. De historische band tussen de broederondernemingen werd vorige week tijdens de Internationale Autotentoonstelling in Frankfurt nog eens bevestigd. De beide ondernemingen kondigden toen aan dat ze samen een zuinige hybride motor zullen ontwikkelen voor hun terreinwagens. Een hybride motor rijdt op benzine en elektriciteit. Ze volgen daarmee het voorbeeld van Toyota.

Als dat maar goed gaat. Het Amerikaanse zakenblad Fortune was er vorige week in Frankfurt ook bij en constateert dat managers van General Motors, DaimlerChrysler, Porsche en Volkswagen zich neerbuigend uitlieten over de toekomst van de hybride motor, althans buiten het zicht van de camera. Immers, Toyota mag er dan mee voorop lopen, maar de productie van auto's die zijn uitgerust met zo'n combinatiemotor kost nog steeds zo veel dat de besparing op benzinekosten er niet tegen opweegt. Dat neemt niet weg, schrijft het blad, dat Toyota er volgend jaar 400.000 van denkt te verkopen, 60 procent meer dan dit jaar. Daar komt bij dat de onderneming heeft aangekondigd dat het mogelijk is om vanaf nu de productiekosten te reduceren, zodat de prijs omlaag kan. Het doel is om in 2010 een miljoen hybride auto's te verkopen.

Met de aankoop door Porsche van 20 procent aandelen Volkswagen, schrijft het Duitse zakenblad Capital, treden de families Porsche en Piëch in het voetspoor van de familie Toyoda die de lakens uitdeelt bij Toyota, de familie Quandt die dat doet bij BMW en de familie Peugeot die bij Peugeot en Citroën de macht in handen heeft. Voor Piëch wordt daarmee volgens het blad ,,een levensdroom waar''. Het blad constateert ook dat Porsche-topman Wiedeking, die het initiatief nam tot de manoeuvre, de opinie van de financiële analisten negeerde. Het blad meent dat hij recht van spreken heeft, want sinds zijn aantreden in 1992 is de koers van het aandeel Porsche gestegen van 13 euro tot 678 euro. Deze daalde aanvankelijk tot 598 euro, toen Porsche de aankoop van 20 procent VW-aandelen bekend maakte, maar steeg diezelfde dag al weer tot 607 euro.

Ook het Duitse weekblad Wirtschaftswoche verwijst naar het succes van Toyota en BMW als reden waarom het de vervlechting van Porsche met Volkswagen toejuicht: ,,Een strategische investeerder die de branche grondig kent, verdient bij twijfel altijd de voorkeur boven een puur financiële investeerder.'' Het blad constateert echter dat de top van Porsche alle kaarten op één paard zet door er van uit te gaan dat VW-topman Wolfgang Bernhard er wel in zal slagen VW te saneren.

Natuurlijk is het waar, meent het Britse weekblad The Economist, dat Porsche 20 procent VW-aandelen heeft gekocht om te voorkomen dat buitenlandse roofridders VW zouden overvallen. Maar het is ook waar dat Porsche de stabiliteit van VW wel moest garanderen ter wille van zijn eigen toekomst op lange termijn. Daar komt bij dat de ondernemingen al veel samen doen, zoals een deel van de productie van Porsche's Cayenne en Touareg en de ontwikkeling van een auto met een hybride motor. Bovendien maakt VW al een derde van de componenten waaruit de Porsche-auto's bestaan. Door zich in te kopen bij VW is Porsche in staat om beter te concurreren met de dure modellen van Mercedes en BMW.

En als het fout gaat , schrijft het blad laconiek, kan Porsche de boel gewoon verkopen, net als de roofridders die nu het nakijken hebben.