Huiswerk maken op school

Een goede vriendin van ons heeft een eigen bedrijf. Ze werkt alle dagen, maar woensdag niet. Want op woensdag hebben kinderen op de basisschool vrij (zaterdag is de vijfde schooldag). En als zij thuis de meest noodzakelijke telefoontjes beantwoordt van kantoor, kan haar jongste 's middags tenminste naar zijn hip-hop-les.

Het hoeft niet in Frankrijk, thuisblijven voor je kinderen. Wat gezegd wordt klopt: de Franse opvangvoorzieningen zijn zo uitgebreid, dat er ouders zijn die hun kinderen nooit thuis tegenkomen tussen de voorschoolse opvang vanaf half acht 's morgens en en de naschoolse opvang tot zeven uur `s avonds.

Te betalen is naschoolse opvang ook, door een combinatie van subsidie en tarivering naar inkomen: denk aan enkele tientallen euro's per week. Maar de prijs is ook dat het kind dan ook altíjd gaat en tot sluitingstijd blijft. Ophalen om zes uur betekent zes uur, niet vijf voor zes , niet vijf over zes.

Hoeveel kinderen landelijk buitenschools worden opgevangen is onduidelijk. Dat komt omdat opvangvoorzieningen in handen zijn van gemeenten in samenwerking met regionale inspecties. Drie jaar geleden bleek uit onderzoek dat 85 procent van de werkende ouders met kinderen onder de zes jaar een of andere vorm van hulp hebben ingeschakeld. Boven de zes jaar neemt dat percentage waarschijnlijk geleidelijk af, naarmate kinderen zich beter zelf kunnen redden. Werkende ouders hebben de kinderen bijna allemaal: 80 procent van de vrouwen tussen 30 en 55 jaar werkt, bij de mannen iets meer.

Er is in elk geval zoveel vraag naar kinderopvang, dat het normaal geacht wordt dat openbare scholen, zeker in de steden, om half acht de poorten openen voor de voorschoolse opvang en om zes of zeven uur sluiten voor de naschoolse opvang. Ook niet al te dure privéscholen doen hun best dat ritme te volgen.

Van de 260 leerlingen van de (openbare) basisschool van onze zoon blijven er ruim 120 elke middag na schooltijd tot zes uur à l'étude: ze maken dan onder begeleiding van leraren en – getrainde – studenten hun huiswerk.

Een tiental kinderen speelt daarna nog tot zeven uur door bij de dertig kleintjes in het aanpalende centre de loisirs. Deze `speelcentra' in de buurt van de school, waar geen huiswerk wordt gemaakt maar wel `educatieve activiteiten' worden georganiseerd, zijn ook op de immer schoolvrije woensdag en in de vakanties open. Maar veel ouders handelen als onze vriendin: zij zorgen dat hun kinderen woensdag een programma voor zichzelf hebben.

Tussen de middag is er geen probleem: maar weinigen ontbreken bij de warme maaltijd van de schoolkok. Een opkomend verschijnsel is dat basisscholen na lestijd nog ateliers aanbieden - van glasblazen tot schilderen en sport. Maar tegen half acht is het schoolterrein echt wel leeg.