Hollands dagboek

Wie Paul van Selms (40), mede- oprichter van UnitedConsumers, een inkoopcollectief op internet dat kortingen bedingt op stroom, aardgas, benzine en gsm-abonnementen.

Van Selms is gehuwd en heeft twee zonen, van twee en vier.

Waarom Van Selms en UnitedConsumers zijn bezig met een protestactie tegen de hoge benzineprijs. Op prinsjesdag bood Van Selms een lijst met 210.000 handtekeningen aan Kamerleden aan.

Schrijft `Ik vraag me werkelijk af of de gemiddelde Nederlander beseft dat-ie zo fors mee blijft betalen aan de nimmer dalende Haagse uitgaven.'

Dinsdag 20 september

Prinsjesdag! Eindelijk het is zo ver, we gaan naar Den Haag om de handtekeningen van 210.000 automobilisten die protesteren tegen de hoge benzineprijzen te overhandigen aan Tweede-Kamerleden. Het is de bekroning van de protestactie die we afgelopen zomer zijn begonnen. Vanochtend dus vroeg, om 05.00, opstaan. Op zichzelf niet erg, ik ben namelijk een ochtendmens. Eerst even de krant lezen – die is er bij ons altijd al heel vroeg. Daarin zie ik dat Ewout Klok met de Beta, een belangenvereniging van tankstations die strijdt voor `het Kok-kwartje terug', een dag eerder een succesvol protest voor Tweede Kamer heeft gehad. Goeie actie, Ewout.

Na kort gestoei met Gilette in de badkamer, maakt de douche me echt wakker. Om 8.00 uur rijd ik in de auto naar mijn werk. Ik moet op tijd zijn, want om 8.45 uur zou Radio Rijnmond op kantoor bellen voor een interview. Na koffie op het werk bekijk ik de ingekomen e-mails en het persbericht dat in concept klaar staat. Voordat ik het in de gaten heb gaat de telefoon. Radio Rijnmond belt stipt om 8.45 uur. Het interview gaat goed, hoewel ik het idee heb dat het voorgesprek veel spontaner verliep. Ik ben beter in spontane reacties. Bij Bas, mijn collega en mede-oprichter van UnitedConsumers, is dat precies andersom. Vandaar dat ik meestal de media te woord sta. Vandaag zijn we voor 9.00 uur nog twee keer op de radio gekomen: om 8.15 uur bij Veronica via Disc-Jockey Patrick Kicken en bij Business Nieuws Radio. Het interview bij Business Nieuws Radio hebben we gisteren aan het einde van de dag al opgenomen.

Goed dat de markt UnitedConsumers na 5 jaar ziet als autoriteit op het gebied van pomp- en olieprijzen. Volgen we in ieder geval niet voor niets al vijf jaar dagelijks de adviesprijzen van de oliemaatschappijen en de ontwikkelingen op oliemarkten. Veronica doen we straks in de auto, onderweg naar Den Haag. Inmiddels is Bas er. Hij gaat vandaag als oranje leeuw verkleed, dan vallen we extra op. Daarnaast hebben we nog een groot protestbord met daarop 210.000 handtekeningen tegen de hoge benzineprijzen.

De reis naar Den Haag verloopt, buiten de standaardfiles, vloeiend. Onderweg pikken we Linda, collega marketingzaken, op. Om ongeveer 10.00 uur arriveren we gedrieën in Den Haag. Het Malieveld is al ingenomen door de militairen, maar vlakbij is parkeren nog wonderwel mogelijk. Zodra Bas zich in zijn `Postbank Leeuwenpak' (maar dan oranje) hijst, eisen we al de aandacht van voorbijgangers op. Het bord maakt de rest duidelijk. Verder dragen we 12 jerrycans mee, die we, symbolisch gevuld met proteststemmen, aan de Kamerleden om 11.00 uur zullen overhandigen. Om 10.15 uur arriveren we op het Plein, voor het Tweede-Kamergebouw. Nu is het wachten tot 11 uur. Tijdens het wachten vraag ik me af wat al die politie en marechaussee op Prinsjesdag eigenlijk doet. Niemand controleerde ons op weg naar de ingang van de Tweede Kamer. We passeerden met jerrycans en al alle controles zonder vragen. Raar, maar misschien ook gelukkig. Nederland (en dan vooral de politiek) is inmiddels al paranoïde genoeg.

Als 11 uur nadert, word ik wat nerveus. Cameraploegen verschijnen, maar er is nog geen Kamerlid te zien. Dan gaat alles ineens zeer snel. Fred Crone van de PvdA komt aanlopen en tegelijkertijd krijg ik via mijn gsm door dat Wilders eraan komt. Binnen één minuut staan ze er bijna allemaal: Crone (PvdA), Wilders (Wilders), Nawijn (Nawijn), Van Bommel en Gerkens (SP). Als laatste arriveert Hofstra (VVD). Fotocamera's klikken en ik heet de Kamerleden welkom. Ik leg uit dat we hier staan namens 210.000 boze automobilisten, die minister Zalm twee weken terug niet wilde ontvangen. Vervolgens vraag ik of de Kamerleden twee vragen aan Zalm willen stellen: waarom blijft Nederland het duurste benzineland ter wereld en waarom volgt Nederland de oliecompensatie van andere landen niet?

Daarna geven de Kamerleden hun reacties en loopt een en ander vanzelf. Als alles na 20 minuten voorbij is, bekijken we de foto's die gemaakt zijn op onze digitale camera. Dan, even later, verschijnt Bert Bakker (D66) nog even. Hij was verlaat door verkeersdrukte en had ons dat al gemeld.

Daarna even wat gegeten en rondgelopen op zoek naar verdwaalde journalisten. Vervolgens naar kantoor in Eindhoven. In de auto – ik rijd gelukkig niet – val ik half in slaap. De drukte en waarschijnlijk ook de spanning, de zeer korte nacht, het vroege opstaan en vooral het feit dat de zon het van de airco lijkt te winnen, maakt dat ik vermoeid wegdommel. Op de achtergrond hoor ik de troonrede en het commentaar daarop op Radio 1. Nu nog het persbericht vanmiddag versturen, denk ik en dan is het mooi voor vandaag. Uiteindelijk zit ik pas om 19.45 uur thuis op de bank, verlangend naar een dutje. Dat gaat helaas nog niet. ,,Hoe was het vandaag?'', vraagt mijn vrouw vol enthousiasme.

Woensdag

Om 7.00 uur sla ik de wekker voor de tweede keer uit. Nog voor 7.45 uur ben ik op kantoor waar ik via een e-mail-nieuwsbrief verneem dat Zalm in zijn begroting uitgaat van een olieprijs van 50 dollar per vat. De slimmerik. Door de extreem lage schatting van de olieprijs in zijn begroting kan hij de noodzaak tot extreme belastingen, accijnzen en overheidsheffingen op tanken (60 procent voor benzine) stroom (50 procent) en aardgas (40 procent) gewoon volhouden. Anders kunnen de overheidsuitgaven niet gehandhaafd worden, zal-ie als argument gebruiken. Maar dat er met een extreem laag geschatte olieprijs in 2006 meevallers zijn te verwachten zijn, kan een blinde zien en voorspellen. Zalm profiteert daarvan door een klein deel van deze extra `niet' begrote inkomsten als `miljoenen zoet' uit te delen, om vervolgens met het overgrote deel aan extra inkomsten (de miljarden, het zuur) de uitgaven van de overheid verder op te rekken. Ik vraag me werkelijk af of de gemiddelde Nederlander beseft dat ie zo fors mee blijft betalen aan de nimmer dalende Haagse uitgaven. Desondanks moet ik bekennen dat ik Zalm als politicus en minister erg waardeer. Zoals Zalm zijn er in mijn ogen niet veel. Nu even genoeg olie, Zalm en overheid. Vandaag begint een nieuwe collega. Het kostte veel moeite een extra persoon voor de klantenservice van UnitedConsumers te vinden. Gelukkig is het toch gelukt. Het inwerken verloopt verder soepel. Voor de verandering ben ik deze ie weer eens op tijd thuis zodat ik om 18.00 uur kan aanschuiven. Ik wil immers niet `die man van het vlees snijden' zijn.

Ik me voorgenomen om 's avonds studeren. Ik moet een assurantie-opleiding doen, omdat UnitedConsumers in verzekeringen gaat. Als om 20.15 de kinderduivels in bed liggen pak ik nog net het weerbericht van het NOS journaal mee. Normaal is het dan einde journaal, maar tegenwoordig komen er in de nieuwe NOS-versie dan nog wat aparte nieuwsberichten na. Ik moest er even aan wennen, maar vind het nu wel aardig. Het zijn goede cliff hangers bedenk ik me, terwijl ik start met mijn rituele zapsessie.

Van studeren is niets meer gekomen. Tv is echt (te) verslavend voor mij.

Donderdag

De dag start om 9.15 uur met discussies op het werk over de verdere uitbreiding van het netwerk van bijna 500 tankstations waarmee we samenwerken. Onlangs is in Leiden en Leiderdorp begonnen met de UnitedConsumers-tankkorting bij vijf Shell-tankstations. De vraag is nu of en wanneer we nieuwe kortingskastjes moeten bij bestellen, anders moeten we stoppen bij 500 deelnemende tankstations, terwijl de markt misschien wel groter is.

De rest van de dag verloopt ietwat rommelig. Veel telefoontjes en vragen van collega's. Ik kom eigenlijk niet vooruit met wat ik wil. Aan het einde van de dag belt de ANWB over mogelijke marketing-activiteiten betreffende: ,,het tanken met korting, via de ANWB-ledenpas.'' Na een telefoongesprek van 45 minuten besluit ik dat dit het laatste gesprek van de dag is en ga om 18.30 uur naar huis. Te laat voor het eten, zoals meestal.

Vrijdag

Deze ochtend op pad voor een afspraak met een tankstation in Made (N-B). Voorafgaand nog even een storing van een kortingsterminal op een andere tanklocatie gerepareerd. Als ik vervolgens om 10.30 uur in Made aankom, ben ik ruim op tijd. Het gesprek verloopt prettig en we besluiten tot samenwerking. Opmerkelijk is wel weer te constateren dat tankstation-ondernemers heel hard moeten werken en veelal naast het tankstation ook nog een garage, werkplaats of taxibedrijf erbij hebben. Diep respect heb ik ervoor, jammer dat dit voor de buitenwereld zo onzichtbaar blijft.

's Avonds, na het eten (de eerste keer boerenkool, altijd lekker) en een kinderoorlog voor het slapen gaan, was ik om 20.30 uur klaar voor TopGear. Uiteindelijk begon dat pas om 21.00 uur maar de tv verveelde me dat halfuur niet. TopGear mag ik graag kijken. Ten eerste omdat het na Fawlty Towers de beste Engelse humor op tv is. Ten tweede omdat gek doen met exclusieve en gewone auto's soms heel leuk is, en ten derde waarschijnlijk omdat mijn vrouw er niets aan vindt. Hoewel Veronica oude BBC-uitzendingen herhaalt, stoort me dat niet. Fawlty Towers heb ik ook vaak bekeken. Ik weet zeker dat Jeremey Clarkson en John Cleese dezelfde ouders hebben. Maar zodra de BBC zelf weer start met TopGear in het nieuwe seizoen, gaat daar de voorkeur naar uit.

Zaterdag

Karin, mijn vrouw, gaat in de ochtend met haar tweelingzus op pad om te shoppen in Den Bosch. Ik pas op de kinderen. Vroeger dacht ik dat ik er nog wel wat werk naast zou kunnen doen, maar de ervaring leert dat boodschappen doen en een beetje knoeien in de tuin het maximaal haalbare zijn met twee kinderen om je heen.

In de ochtend deed ik ook niet meer dan dat, nadat ik samen met de kids Karin op de trein naar Den Bosch had gezet. In de middag, na het middag eten, bij een vriend op de koffie geweest. Dat duurde langer dan verwacht, want om 17.00 uur was ik pas weer thuis.

Vervolgens avondeten, even spelen en tv-kijken met de kids en vervolgens in bad en naar bed met de mannen. Dit alles met de strategie dat kinderen moe maken oké is, maar te moe ook weer niet goed. Deze keer was alles perfect. Na 2 verhaaltjes van Sesamstraat ging het licht bij ze uit.

Zondag

's Ochtends uitgeslapen. De kinderen waren om 7.00 uur al wakker, maar hadden hun weg naar de tv (en de tekenfilms van John de Mol) beneden al gevonden. Ik vond het best, al ben ik er niet voor om kinderen voor de buis te parkeren. Maar vanochtend telde uitslapen zwaarder en mijn vrouw dacht er net zo over.

Ik zorg er die ochtend voor dat ik om 10.30 uur op kantoor was om even een aantal zaken bij te werken en aan mijn studie-verplichting te voldoen. Om 16.00 uur naar huis gegaan om vervolgens met de hele familie bij goede vrienden (ook met kinderen) te gaan eten. Daarna de dril van kinderen naar bed. Daarna zelf nog even buizen en dan om 22.30 uur naar bed.

Maandag 26 september

Maandagen zijn niet zo'n spannende dagen. Opstarten met volle mailboxen moet voor meer mensen een niet aanmoedigende start zijn. Bij mij was het de maandagochtend niet anders. De rest van de dag bezig geweest werk te plannen en prioriteiten te stellen. Iets waar vooral mijn collega Bas erg op hamert. Hij heeft nog gelijk ook.