Dutch Touch

Jonge Nederlandse modeontwerpers toonden met succes hun creaties in de VS, zagen

Er is blijkbaar meer Nederlandse mode met allure dan Viktor & Rolf. Okee, de heren staan momenteel op eenzame hoogte in de internationale modewereld en hun huidige succes zal moeilijk te evenaren zijn, maar vergeet niet dat het hun ook bloed, zweet en tranen heeft gekost om zover te komen. En minstens tien jaar van hun leven. Dus dan heeft de nieuwe garde, die nu aan de weg timmert, nog een lange weg te gaan.

Over wie hebben we het eigenlijk? Over drie couturiers: Jan Taminiau, Percy Irausquin en Angelos Bratis. En over vier meer avantgardistische ontwerpers: Daryl van Wouw, G+N, Melanie Rozema en Mada van Gaans. En over het nieuwe troetelkind van de modescene – al wil hij dat absoluut niet zijn – Bas Kosters. Gek genoeg is er altijd aandacht uit het buitenland – lees: Amerika – nodig om een beetje erkenning in eigen land te krijgen. Want wat weten Nederlanders nu van mode, of beter: wat hebben ze ervoor over? Voor het grote geld moet je toch de grens over.

Sinds deze zomer is de stichting Dutch Fashion Foundation bezig met een offensief in het buitenland om een nieuwe groep Nederlandse mode-ontwerpers onder de aandacht van buitenlandse modepers, inkopers en klanten te brengen. Onder de naam Dutch Touch werd afgelopen zomer een presentatie gegeven tijdens de haute couture week in Parijs en dat werd afgelopen maand nog eens overgedaan bij de start van de modeweek in New York. Bijgestaan door de Nederlandse ambassadeur in New York – Boudewijn van Eenennaam – en voormalig topmodel Frederique van der Wal hielden de eerdergenoemde couturiers en ontwerpers een show. Echt storm loopt het nog niet met orders – misschien maar goed ook, want de meesten van hen kunnen dat nog helemaal niet aan – maar de reacties waren positief.

Isabelle Kellog, inkoopster van het prestigieuze warenhuis Neiman Marcus: ,,Wij zijn erg enthousiast over de kwaliteit van de collecties. Ze zijn uitgewerkt, geraffineerd en gelaagd. Wij denken dat er voor elke ontwerper een markt is in New York.'' Susan Cernek van Elle USA was ook zeer te spreken over het initiatief: ,,Wij besteden deze maand aandacht aan een van de Nederlandse deelnemers, Jan Taminiau. Ik ben onder de indruk van zijn collectie. Nederlanders erin slagen een mooie vertaling te maken van couture naar ready to wear.''