Bloemen voor de Gucci Girl

Tijdens de modeweek in Milaan maakte Frida Giannini, voormalig hoofd tassen bij Gucci, haar debuut met een sterke, vrolijke collectie.

Vanaf het moment dat de nieuwe Gucci Girl naar voren beende, in een zwart, spijkerbroekstrak broekpak, met een knalroze trui en platte reptiel-laarzen, haar lippen kersenrood, was duidelijk dat Frida Giannini als ontwerpster bij Gucci een nieuw tijdperk inluidde.

Van de nachtclubs naar buiten de frisse lucht in, zo ontvouwde de Gucci-show voor de zomer van 2006 zich, met bloemmotieven op mouwen met strookjes en smalle avondjurken. Deze vrouw is in essentie misschien nog een chic rocktype, met haar rinkelende muntjesarmband en behaagzieke jurkjes. Maar let op! Ze heeft ook een leven vóór het uitgaansuur, zoals ze in haar sobere bermuda tevoorschijn stapt, nu op hoge maar stevige plateauzolen. Die beliepen een catwalk die was gelakt als een kapiteinshut op zee. Bij de avondjurken in Jean Harlow-stijl droeg ze een piepklein gebloemd tasje, maar de meeste tassen waren ruim genoeg om sportkleren, gympen én kantoorpaperassen te bevatten.

Giannini (32) kwam in 2002 bij Gucci onder Tom Fords bewind, als hoofd tassen. Na zijn vertrek is de zelfverzekerde jonge ontwerpster op natuurlijke wijze naar de voorgrond geschoven. De gebloemde tassen uit het verleden, die zij afgelopen zomer weer tot een succes maakte, maken nu deel uit van haar visie: de sfeer en de jetset-goden van de jaren zestig.

Uitgesproken bloemmotieven stonden centraal in de show, die een nieuwe, vrijmoedige maar minder broeierige Gucci liet zien, met een behaagziek jurkje met madeliefjesprint en combinaties van bloemendessins, meest afgezet met zwart, en zelfs avondjurken, zowel gedessineerd als effen. Spelend met groen – de topkleur van het seizoen – en rood, slaagde Giannini goed in haar opzet om een ,,vreugdevolle en optimistische'' collectie te scheppen. Het was een sterk en verzorgd debuut, dat veel goeds voor Gucci belooft.

Met de huidige gunstige verkoopcijfers, die directeur Robert Polet bescheiden toeschreef aan ,,het hele team'', zijn de sombere voorspellingen van een rampzalig post-Ford-tijdperk bij Gucci dan ook in het geheel niet uitgekomen.

Eerder deze week lieten Dolce en Gabbana en Prada al hun nieuwe collecties zien. Bij Prada leek er een eind gekomen aan de damesachtige stijlen en keerde men terug naar de vreemde moderniteit van de beginjaren van het label. Rechte snitten en messcherpe vouwtjes in een plooirok. De accessoires vielen expres uit de toon: er waren knalroze lakschoentjes en wollen kousen tot over de knie. De combinatie maakte de kleding een beetje dreigend. Of, zoals Miuccia Prada zelf zei: ,,De collectie heeft iets meisjesachtigs, maar is uiteindelijk gemeen.''

De jubileumcollectie van Dolce & Gabbana, die twintig jaar in het vak zitten, was volgens het duo puur, maar bevatte een overdaad aan fijne details als satijnen lintjes rond de taille van een blouse en opengewerkt katoen – broderie anglaise – aan korte jeans. (©International Herald Tribune. Vertaling Ileen Montijn)