Vliegverkeer plat door defecte printer

Eén defecte printer is genoeg om het vliegverkeer van en naar Curaçao volledig te ontregelen. Dat bleek de afgelopen week. Zondag was het luchtruim urenlang gesloten, want de printer van de luchtverkeersleiding werd toen opgelapt. Dinsdagnacht begaf hij het weer.

Nu worden de vluchtgegevens handmatig bijgehouden, uiterlijk morgen wordt een ingevlogen tweedehands printer aangesloten om het probleem te verhelpen. In verband met de veiligheid is het aantal vluchtbewegingen in het Curaçaose luchtruim tot de komst van de nieuwe printer met driekwart verminderd. Op de luchthaven Hato landden dagelijks toestellen van KLM, American Airlines en de regionale maatschappij BonairExel.

De printer, een type van het merk Brother dat niet meer gemaakt wordt, is de enige die de software van de luchtverkeersleiding herkent. Volgens de Antilliaanse minister Omayra Leeflang van Verkeer & Vervoer is de situatie rond de printer een symptoom van een onderliggend probleem: ,,Het huidige systeem voor luchtvaartcontrole is volledig obsoleet.'' Vliegverkeer brengt jaarlijks 4,5 miljoen euro op en vorig jaar werd de knoop doorgehakt om de luchtverkeersleiding te verzelfstandigen. Modernisering van de luchtverkeerscontrole en verhuizing naar het nieuwe pand, inclusief een met Europese fondsen betaalde rader van 9 miljoen euro, laat nog op zich wachten.

De ingevlogen printer kost, inclusief back-up en koerierskosten, circa 1.250 euro. ,,Niet tijdig investeren is altijd duurder dan de aanschaf van welke nieuwe apparatuur dan ook'', zegt Leeflang, ,,dat is duidelijk.''