Duizenden banen weg bij Daimler

Autoconcern DaimlerChrysler schrapt 8.500 van de 93.000 banen bij zijn Mercedes-divisie. De personeelsreductie gaat bijna een miljard euro kosten en moet de komende twaalf maanden haar beslag krijgen.

De sanering is bedoeld om de internationale concurrentiepositie van DaimlerChrysler te verbeteren. Dat heeft het Duits-Amerikaanse concern gisteren bekendgemaakt.

De reorganisatie bij het concern is een reactie op de tegenvallende resultaten bij Mercedes. Deze worden onder meer veroorzaakt door de hoge olieprijs en de verlieslijdende stadsauto Smart. DaimlerChrysler heeft tot 2007 1,2 miljard euro uitgetrokken voor het saneren van de Smart-afdeling.

De personeelsvermindering is een van de eerste wapenfeiten van Dieter Zetsche bij het vlaggenschip Mercedes sinds hij aan het begin van deze maand de Duitse tak van DaimlerChrysler onder zijn hoede kreeg. Zetsche staat op de nominatie om volgend jaar topman van het gehele concern te worden.

DaimlerChrysler heeft 950 miljoen euro gereserveerd voor vrijwillige vertrekregelingen van de 8.500 betrokken werknemers. Vorig jaar hebben werkgevers en werknemers van DaimlerChrysler een overeenkomst gesloten die de Duitse werknemers een baangarantie tot 2012 biedt in ruil voor loonsvermindering. De meeste banen verdwijnen bij de Mercedes-vestiging in Seidelfingen.

Ondanks de reorganisatie houdt DaimlerChrysler vast aan de verwachting dat het dit jaar een bedrijfsresultaat van 5,8 miljard euro zal boeken. Dat aandeelhouders blij zijn met de reorganisatie bleek gisteren al snel. Na de aankondiging van de personeelsvermindering steeg het aandeel DaimlerChrysler gisteren op de beurs in Frankfurt met bijna 4 procent tot 45,65 euro, de hoogste stand sinds 2002.

DaimlerChrysler, de op vier na grootste autofabrikant ter wereld, telt momenteel 385.000 werknemers. Daarvan werken er nu 105.000 in Duitsland. Het autoconcern boekte in 2004 een winst van 2,47 miljard euro. De omzet bedroeg vorig jaar 142 miljard euro.

Veel bedrijven in de auto-industrie hebben het momenteel moeilijk. In de Verenigde Staten staat General Motors onder druk en het Duitse Volkswagen zou ook op het punt staan om het personeelsbestand fors te verminderen.