DUITSLAND

Douglas Gordon

Hij speelt met de vluchtigheid van het menselijke bestaan en met de ijdelheid van de kunstenaar: in de expositie The Vanity of Allegory legt Douglas Gordon een barokke belangstelling aan de dag voor zowel het vergankelijke als het geniale. De Schot sloop in de rol van tentoonstellingsmaker en bracht werk bijeen van kunstenaars die hem inspireerden.

Dus hangt er in het Deutsches Guggenheim een verrotte schedel, van heel dichtbij gefotografeerd door Robert Mapplethorpe. Ook spiegels en malle maskerades horen bij Gordons obsessie. Een zelfportret van Matthew Barney toont een saterkop, terwijl Gordon zichzelf neerzet als een idioot met gewonde hand. Zijn einde kan hij niet tegenhouden, maar door ironie weet hij het misschien wel uit te stellen.

T/m 9 okt. Unter den Linden 13-15, Berlijn. Ma-zo 11-20u; do tot 22 u. Inl: 0049-302020930 en www.deutsche-guggenheim.de

Evelyn Richter

De grande dame van de Oostduitse fotografie is nooit gemakzuchtig geweest. Evelyn Richter reisde haar objecten vaak honderden kilometers achterna. Zo volgde zij de violist Igor Oistrach naar Moskou - zijn concerten in het nabije West-Berlijn mocht zij niet bezoeken. Het regime hield haar kort omdat ze opstandig was. Want naast beroemdheden fotografeerde zij ook vermoeide kolchose- arbeidsters en uitgeputte treinreizigers: geen beelden die strookten met het socialistische ideaal van de blije mens.

T/m 20 nov in het Museum der bildenden Künste, Katharinenstr. 10, Leipzig. Di, do-zo 10-18u, wo 12-20u. Inl 00-49 3412169920 en www.mdbk.de

En verder

Waiting for the Barbarians, wereldpremière van Philip Glass naar de gelijknamige roman van John M. Coetzee, t/m 26 okt in Theater Erfurt: 0049- 3612233155 en www.theater-erfurt.de; grote Goya-tentoonstelling t/m 3 okt in de Alte Nationalgalerie, Berlijn: 0049-3020905801 en www.smb.spk-berlin.de.