Kast met koffers als laden

Amsterdam staat deze week op meer dan honderd plaatsen in het teken van design. Op de Woonbeurs in de RAI zijn hallen gevuld met artikelen voor in huis.

Sinds zaterdag staat Amsterdam een beetje in het teken van design. Op meer dan honderd plaatsen in de stad, van winkels tot musea en bij mensen thuis, zijn deze week activiteiten georganiseerd. In de RAI staan op de jaarlijkse Woonbeurs drie reusachtige hallen vol met artikelen om je huis mee in te richten.

Zo'n interieurbeurs is ieder jaar weer overweldigend. Honderden lampen, honderden stoelen, keukens, kasten, tapijten, het houdt niet op. Bedden gemaakt van rauwe planken en kitscherig gedrukte, net echte schilderijen. Daartussen zijn er dit jaar een paar opvallende presentaties, zoals die van de Design Academy Eindhoven en twee van de Bond van Nederlandse Ontwerpers.

Half oktober staat de Eindhovense academie zelf tijdens de Design Week in zijn vestigingplaats in het teken van de vormgeving. Nu al is in Amsterdam te zien waardoor deze school tot de beste in de wereld behoort. Ogenschijnlijk moeiteloos schudt de opleiding weer enkele namen uit de mouw, die opnieuw verrassen met een doordachte draai aan het alledaagse. Neem de keuken die is gemaakt van het soort draad, waarvan de rekjes in een vaatwasser zijn gemaakt. Jan Dijkstra laat zo de wasbak, de werkbladen en de kookplaat zweven boven een open ruimte. Of Annechien van Litsenburg die een kast maakte waar je koffers als laden inschuift.

Op Via Milano laat BNO voor de vijfde keer zien hoe Nederland zich dit voorjaar presenteerde op de toonaangevende woonbeurs in Milaan. Van de 250 Nederlanders die daar werk lieten zien, staat nu ongeveer een kwart in de grote stand Via Milano in de RAI. De theepot van rattenhuid van Wieki Somers, de bizarre boekenstandaard van oud meubilair genaamd Hey chair be a bookshelve van Maarten Baas, de cleane vitrinekastjes van Scholten en Baijings.

Opvallend is ook het geweldige hekwerk van Studio Demakersvan. Niet met gewone ruitpatronen, maar met prachtige macraméfiguren. Hun houten tafel met als deeg verdraaide vlakken die elders op Via Milano staat, is al even knap. Bijna vertederend is het teakhouten muziekdoosje van Eric Klarenbeek, dat gaat spelen als je aan het slingertje draait. Op een beeldschermpje in het open deksel gaat een balletmeisje dansen dat pas stopt als je stopt met draaien.

De geslaagde ontwerpers die het tot de beurs van Milaan hebben gebracht, werken vaak voor een of meer fabrieken en andere grote opdrachtgevers. Veel vakgenoten produceren op bescheidener schaal. Zij doen vaak alles zelf, en zijn blij met een oplage van vijftig stuks van een kinderschommelstoeltje van gebogen buizen en hout, zoals Chris Slutter. Voor die mensen is er met Present voor het eerst een plekje gecreëerd op de Woonbeurs.

In een ruime hoek naast het restaurant heeft BNO met steun van een paar kunstfondsen en andere sponsors 38 ontwerpers – er waren 80 aanmeldingen – de kans gegeven zich te presenteren aan een groot publiek. ,,Normaal sta ik in galeries of kleine winkeltjes'', zegt sieradenontwerpster Peggy Bannenberg in haar standje. ,,Wat je daar verkoopt, verdwijnt. Hier zie je eens hoe de mensen reageren.''

Het is de bedoeling dat alle ontwerpers de hele dag bij hun spulletjes zijn. Iedere middag is er ook een speciale meet & greet, waar het publiek ze van alles mag vragen. Bannenberg kan dan uitleggen dat de schakeltjes van haar armbandjes zijn ingelegd met stukjes eischaal van reigers, kwartels en kippen. ,,Als je ze wat aandrukt krijg je barstjes met heel mooi craquelé.'' Met een woonbeurs heeft dit misschien niet zo veel te maken, maar volgens Patrick Aarts van BNO voegen Bannenberg en andere `lichaamsgebonden' ontwerpers juist iets toe. ,,Beursorganisator HPR vindt dat welbevinden verder gaat dan het interieur.''

Er is op BNO's Present veel te zien, van werk van net afgestudeerden tot dat van routiniers. Er zijn de oranje glazen vazen die Jelena Popadic ontwierp voor het jubileum van Beatrix en een indrukwekkend behang dat zich pas na zes meter weer herhaalt. Ontwerper Ed Annink bedrukte het met William Morris-achtige patronen van grafische takken en vogeltjes en kan het op iedere maat maken. Bijzonder is de doorgezaagd oude kast van Mieke Verhoef, dit jaar afgestudeerd in Eindhoven. Een gerecycled tafeltje vlakte ze van buiten glad, zodat de poten alleen van binnen nog bollen.

De aandacht voor design houdt deze week niet op bij de beurs. In het kader van Inside Design is er door heel Amsterdam werk van meer dan honderd ontwerpers te zien. Bij The Frozen Fountain (Prinsengracht 645) staat de nieuwe Polderbank die Hella Jongerius ontwierp voor designgigant Vitra. Ruud van Oosterhout toont zijn zelf ingerichte woonhuis in de Milletstraat 24-3 en van Studio Job is een majestueuze buitenlamp te zien bij de bloemist Menno Kroon (Cornelis Schuytstraat 11).

Inl. Woonbeurs t/m 2/10, www.woonbeurs.nl, www.bno.nl/present. Inside Design t/m 2/10, www.insidedesign.nl

    • Dirk Limburg