Een mediaspecialist zonder poeha

Het ijsklontje dat tussen de tv-programma's door in een glas Tia Maria valt, daar is Linda Boks (37) trots op. In andere landen werd het koffielikeurtje gepromoot met de slogan: drink het met cola. Maar de combinatie koffielikeur met cola is in Nederland kansloos, wisten de mediaspecialisten van ZenithOptimedia, waar Boks werkt. Dus dankzij het vallende ijsklontje – het duurt maar een paar seconden – weet Nederland nu: Tia Maria, dat drink je met ijs.

Sinds deze maand is Boks directeur van de Nederlandse tak van mediabureau ZenithOptimedia. Het bureau adviseert bedrijven hoe en in welke media ze het beste kunnen adverteren, of het nu in een reclamespotje, in een krant, in een videogame of per sms is. Ook onderhandelt Zenith met media over wat mogelijk is. Het keiharde onderhandelen over de prijs per krantenpagina of tv-minuut wordt gedaan door de specialistische inkoop-unit van het bedrijf. Boks kwam op 20-jarige leeftijd als stagiaire bij de voorloper van ZenithOptimedia binnen en is er gebleven. In 1998 trad ze toe tot het managementteam.

Geen poeha, een ,,echt mens'', no nonsense, lekker normaal, dat zijn woorden die vallen als het over Boks gaat. ,,In deze branche verlies je jezelf al snel in allerlei wazig gedoe'', zegt Jan Bosse, marketingmanager bij Neckermann Shopping en klant van ZenithOptimedia. Boks staat met beide benen op de grond, zegt hij, en dat vindt hij prettig. ,,Ze moeten niet aankomen met hoe blij je mag zijn dat je met John de Mol mag praten. Die hele media vallen heel goed te becijferen.''

,,Ze behartigt de belangen van haar klanten heel goed'', zegt Monique Hus, verkoopmanager bij uitgeverij Sanoma. Daardoor komt Hus zelf zo nu en dan tegenover Boks te staan, want Hus wil ,,natuurlijk dat ze zoveel mogelijk voor mijn tijdschriften kiest''. Bosse beaamt dat ze ,,zeer betrokken is bij het wel en wee van de klant''. Zelf denkt Boks ook haar benoeming te danken te hebben aan haar jarenlange ervaring met klanten. ,,Ik hoor van anderen dat ik gepassioneerd ben in wat ik doe. Ik kan me inleven in wat klanten willen. Ik denk dat ik goed aanvoel welke klanten risico willen nemen, en welke liever traditioneel adverteren.''

De mediawereld is op het moment sterk in beweging. Adverteren kan niet alleen meer op televisie of papier, maar ook via internet, mobiele telefoon of in videospellen. Ook binnen de traditionele media verandert de manier van adverteren. Behalve adverteren in een reclamespotje tussen de programma's door, kun je ook een programma sponsoren (zoals Tia Maria deed) of zelfs een programma laten maken. Ook de advertentiemodellen veranderen. Boks vertelt dat in toenemende mate wordt gekozen voor een `no cure no pay'-model: hoe meer extra omzet de adverteerder genereert na zijn campagne, hoe meer de media betaald krijgen.

Houdt ze alle ontwikkelingen in de nieuwe media goed bij? ,,Vooral als adviseur'', vertelt ze. ,,Ik gun mezelf de tijd niet om een eigen weblog te beginnen ofzo. Maar als zelfs minister Donner nu een podcast heeft, zou ik het misschien ook wel moeten doen.'' Jan Müller, directeur van Zeniths zusterbedrijf reclamebureau Saatchi & Saatchi, ziet ook dat Boks de ontwikkelingen als adviseur goed volgt. Uit liefde voor het vak, denkt hij, en dat is ook iets dat verschillende kennissen over Boks zeggen: ze houdt van haar werk.

Müller, die als reclamemaker met Boks heeft gewerkt voor hun gezamenlijke klant De Nederlandse Staatsloterij, ziet ook dat ze in haar enthousiasme wel eens wil doorschieten. ,,Dan heeft ze ergens een nieuwe manier van adverteren gezien en legt ze dat neer bij de adverteerder, terwijl we eigenlijk al een andere kant op waren gegaan.''

Zoals bij alle mensen die van hun vak houden, denkt Müller dat Boks het in haar nieuwe functie soms moeilijk zal vinden dat ze minder inhoudelijk bezig is, en meer ,,met de beslommeringen van het leiden van een bureau''.

Boks zal het drukker krijgen. Ze had een baan van 90 procent, om een dag per twee weken leuke dingen te kunnen doen met de twee zoontjes van haar vriend – ze omschrijft zichzelf als ,,trotse bonusmoeder''. Nu gaat ze terug naar een volledige baan. ,,Die leuke dingen moeten nu in het weekeinde.'' Met het thuisfront heeft ze afspraken gemaakt. ,,Ik zal vast wel eens moeten doorwerken in het weekeinde. Maar één ding hebben we afgesproken: als de jongens zaterdagochtend voetballen, sta ik op het veld.''