Agitprop-musicals uit China als camp

De Chinese opera werd tijdens de Culturele Revolutie (1966-1976) in China verboden door Mao. Zijn vrouw Jiang Qing was verantwoordelijk voor het ontstaan van een propagandistisch soort musical met veel zang en dans, waarvan er acht gemaakt werden: de Yang Ban Xi. Hierin werd de lof gezongen van de gewone arbeider die het moest opnemen tegen de gemene grootgrondbezitter of andere symbolen van de uitwassen van het kapitalisme. Acteurs in het uniform van de soldaten van het Rode Leger dansen en zingen met het geweer in de aanslag in prachtige choreografieën, gefilmd in verzadigde kleuren en breedbeeld. Fragmenten uit deze, ondanks de propaganda-elementen, heerlijk aanstekelijke `modelwerken' zijn te zien in de wat rommelige documentaire Yang Ban Xi, de 8 modelwerken. Hierin kijkt regisseur Yan Ting Yuen, die op vijfjarige leeftijd naar Nederland kwam, met een aantal acteurs en medewerkers van de modelwerken terug op de Culturele Revolutie. Toen waren ze helden met een massa fans en hun beeltenis op posters in vele huizen. Na 1978 waren ze verraders geworden die niet meer aan de slag mochten als danser of acteur. Inmiddels zijn de revolutionaire musicals weer populair op dvd of in de karaoke-bar, oude en nieuwe generaties beleven er nostalgisch of campy plezier bij. De geschiedenis is grillig.

Yang Ban Xi, de 8 modelwerken. Regie: Yan Ting Yuen. In: 5 bioscopen.

    • André Waardenburg