Expansie van Makro door megawinkels

Groothandel Makro gaat fors reorganiseren. Omzet en bedrijfsresultaat moeten in drie jaar tientallen procenten groeien. Dat gebeurt door uitbreiding, sanering van een winkelketen en een ander assortiment.

Dat zegt bestuursvoorzitter Jack Peters in een gesprek met deze krant. ,,Elke formule moet eens in de zoveel tijd moderniseren. Bij ons is dat te lang niet gebeurd'', meent Peters. Omzet en winst stagneerden. De grootste zelfbedieningsgroothandel van Nederland verkoopt vooral voeding, kleding en elektronica aan MKB en horeca. Het concern investeert de komende drie jaar 170 miljoen euro in de herpositionering.

Makro gaat het aantal winkels in drie jaar uitbreiden van 8 naar 18. Tien jaar later moeten dat er 22 à 23 zijn. Om de efficiëntie te verbeteren, worden volgend jaar de acht vestigingen van Lukas Klamer opgeheven en gaan verder onder de naam Makro.

De nieuwe formule concentreert zich minder op niet-voeding, zoals kleding en elektronische apparatuur. De voormalige Lukas Klamers krijgen er 2.500 à 5.000 vierkante meter vloeroppervlak bij, waardoor een gemiddelde Makro in 2008 een vloeroppervlakte heeft van 15.000 vierkante meter, 25 maal zo groot als een doorsnee-supermarkt.

Met de nieuwe strategie wil Makro marktaandeel winnen bij de horeca. Door de supermarktoorlog bezoeken Makro-klanten minder hun groothandel. Daarom wil Peters het prijsverschil met supermarkten vergroten. ,,We laten scherper zien dat we echt goedkoper zijn.''

Het concern, waar 5.400 mensen werken, gaat zich specialiseren op enkele productgroepen. Het aandeel voeding wordt vergroot met 35 procent. Vanaf dit najaar verdubbelt het aanbod van verse producten, zoals groente, fruit, vlees en brood. Makro verbreedt het assortiment met zowel goedkopere producten als kwalitatief betere artikelen. Daarin past de introductie van huismerk Aro, maar ook bijvoorbeeld een verdubbeling van het aantal buitenlandse kazen tot 400 en het aantal vissoorten tot 160. Peters: ,,Kernwoord bij de hele operatie is verandering.''

Om de service aan de 30.000 horeca-klanten te verbeteren, zijn onlangs 26 consultants opgeleid. ,,Nu bieden we deze bedrijven te weinig'', vindt Peters. Zijn Makro's zijn vanaf dit jaar van zeven tot negen uur 's ochtends alleen geopend voor horeca-ondernemers. Ze hebben een eigen ingang en parkeerterrein. ,,Zo kunnen ze snel hun inkopen doen'', zegt Peters.

Het bedrijf is onderdeel van het Duitse Metro. Na Wal-Mart en Carrefour is Metro (onder meer de elektronicaketen Media Markt) met een omzet van 56,4 miljard euro het grootste detailhandelsbedrijf ter wereld.

    • Frits Baltesen