VVD-leider gepasseerd door vrouw in Europa

Fractievoorzitter Jozias van Aartsen (VVD) is er niet in geslaagd voorzitter te worden van de verenigde liberale partijen in Europa, de ELDR. De aanvoerder van de VVD werd gepasseerd door de Vlaamse Europarlementariër Annemie Neyts.

Neyts is lid van de Vlaamse liberale regeringspartij VLD. Bij de ELDR zijn 48 Europese liberale partijen aangesloten, wat het voorzitterschap een prestigieuze post maakt. Neyts, die met 218 tegen 141 stemmen won, zal de Duitse liberaal Hoyer opvolgen als voorzitter van de liberalen.

De campagneleider voor Van Aartsen, Tweede-Kamerlid Van Baalen, reageert teleurgesteld op de verkiezing van Neyts. ,,Neyts won de stemmen van Spanje, Italië en de kandidaat-lidstaten. Jozias deed het goed in Noordwest-Europa. Maar de doorslag gaf dat veel aanwezigen toch op Neyts stemden omdat ze vrouw is.''

Van Baalen denkt dat de ELDR met de verkiezing van Neyts een denkfout heeft gemaakt. ,,Van Aartsen heeft als fractievoorzitter geen banden met Europese instituties. Hij zou vooral de belangen van de lidstaten vertegenwoordigen. Neyts zal als europarlementariër vooral het beleid van het Europees Parlement uitleggen.''

Het conflict tussen Van Aartsen en Tweede-Kamerlid Hofstra is vorige week onder meer uit de wereld geholpen door Hans Wiegel. De voormalig VVD-leider zei dit weekend tegen het NOS Journaal dat hij zowel contact heeft gehad met Van Aartsen als Hofstra, waarna de ruzie gesust was. Wiegel, door Van Aartsen genoemd als mogelijk premier, wil niet zeggen of hij op eigen initiatief bemiddeld heeft.

Van Aartsen botste tijdens de Algemene politieke beschouwingen met zijn verkeerswoordvoerder, nadat de fractieleider in zijn bijdrage zei dat de VVD voor altijd tegen de kilometerheffing is. Hofstra had vorig jaar nog met de PvdA een motie ingediend, waarin hij het kabinet opriep haast te maken met de kilometerheffing. Na de bemiddeling van Wiegel nuanceerde Van Aartsen zijn eerdere uitspraak. De VVD is niet tegen rekeningrijden, zolang de automobilist niet meer betaalt en de extra opbrengsten in meer asfalt wordt gestoken.