Porsche wil groter deel van VW

Het kleine, maar winstgevende Porsche wil een belang van 20 procent nemen in de grote concurrent Volkswagen, de grootste autofabrikant van Europa. Porsche wordt daarmee de belangrijkste aandeelhouder in het door problemen geplaagde concern uit Wolfsburg.

Een belang van 20 procent in Volkswagen kost ongeveer 3,3 miljard euro. Porsche kan het belang uit eigen middelen betalen.

Volgens Porsche-bestuursvoorzitter Wendelin Wiedeking vloeit de transactie voort uit de nauwe betrekkingen tussen beide bedrijven. De fabrikanten ontwikkelen samen auto's en technologie. Zo ontwierpen ze samen een luxe terreinwagen, die Porsche onder de naam Cayenne verkoopt en Volkswagen onder de naam Touareg. Ook willen de twee bedrijven gezamenlijk een hybride motor ontwikkelen, bestaande uit een benzinemotor en een elektromotor. Volkswagen levert, vooral in onderdelen, ongeveer 30 procent van het afzetvolume van Porsche.

Daarnaast moet met de deelneming worden voorkomen dat Volkswagen in handen valt van een buitenlandse eigenaar. Op dit moment is een vijandige overname van Volkswagen onmogelijk dankzij een bijzondere beschermingsconstructie. Porsche gaat ervan uit dat het Europese Hof van Justitie in 2007 de bescherming zal laten afbreken omdat deze in strijd is met het vrij verkeer in de EU.

De Europese Commissie heeft voor het Hof een klacht aanhangig gemaakt tegen de zogeheten Volkswagen-wet. De wet bepaalt dat geen enkele aandeelhouder meer dan 20 procent van de stemgerechtigde aandelen mag bezitten. Op dit moment is de deelstaat Nedersaksen met een belang van 18 procent de grootste aandeelhouder in het concern. In de toekomst kunnen Porsche, Volkswagen en Nedersaksen samen een vijandige overname blokkeren - ook zonder Volkswagen-wet.

,,Onze voorgenomen investering is het strategische antwoord op dit risico”, aldus Wiedeking. ,,We willen uit eigen belang de onafhankelijkheid van het Volkswagen-concern veilig stellen. De door ons nagestreefde 'Duitse oplossing' is een essentiële voorwaarde voor een stabiele ontwikkeling van Volkswagen.”

Kenners van de Duitse auto-industrie gaan ervan uit dat Ferdinand Piëch een sleutelrol heeft vervuld in de constructie. Piëch is president-commissaris bij Volkswagen en een kleinzoon van Ferdinand Porsche, de oprichter van Porsche en de ontwerper van de Volkswagen Kever. De familie Piëch heeft een belang in Porsche.