`Niki Lauda stond met z'n mond open'

De nieuwe autosportklasse A1 is dit weekeinde van start gegaan. Nederland werd zevende.

Jos Verstappen heeft het Nederlandse raceteam een zevende plaats bezorgd in de eerste race van de nieuwe autosportklasse A1 Grand Prix of Nations. In de wedstrijd over vijftig mijl op het Britse circuit Brands Hatch viel de coureur uit, maar in de race over honderd mijl eindigde een inhaalrace vanaf de laatste startpositie bijna op het podium. De ouverture van de door een sjeik gefinancierde raceklasse voor 25 landenteams werd gewonnen door Brazilië. Per land neemt één coureur deel aan twee races.

Wat zijn uw ervaringen van het eerste weekeinde in de A1-klasse?

Jan Lammers, teameigenaar Nederland: ,,Overweldigend. Iedereen van het team kreeg positieve reacties. Ik denk dat ze in een land als Spanje balen dat ze zich niet hebben aangemeld. Het televisiepubliek bleek heel groot en waardeerde de A1 met hetzelfde cijfer als de Formule 1. Ik liep veel oud-collega's uit de Formule 1 tegen het lijf en mannen als Niki Lauda en Nelson Piquet stonden met hun mond open. Zelf ben ik bij de GP van Monaco en de Indianapolis 500 geweest, maar deze openingsceremonie sloeg echt alles. Met het evenement zijn we dus gelukkig, met de eerste race wat minder. In de `sprintrace' over vijftig mijl werd Jos in de derde ronde aangereden door Zuid-Afrika waardoor hij uitviel. Gelukkig kon hij dat omzetten in enthousiasme voor de `main race' over honderd mijl. Hij startte als 25ste, maar lag na één ronde al twaalfde. Uiteindelijk werd hij zevende, maar in een treintje tot de auto die derde werd. Met wat geluk had hij het podium gehaald.''

Trekt een oranje bolide in een nieuwe autosportklasse sponsoren aan?

,,De komende tijd willen we de A1, waarin alle bolides gelijk zijn, voorstellen aan de mensen. Sponsors moeten ook wennen aan een nieuwe klasse, al waren ook bedrijven enthousiast over dit weekeinde. Omdat autoracen een global sport is, benader je de hoofdkantoren van multinationals in plaats van Nederlandse vestigingen. Sponsoring gaat af van het wereldbudget en daardoor duurt het langer. Ik ga er vanuit dat we binnen vier maanden om de tafel zitten met mooie multinationals.''

Is uw eigen racecarrière te combineren met het werk als teameigenaar?

,,Dat gaat goed. De A1 heeft een vrij onorthodoxe agenda. Het seizoen loopt van september tot april. De competitie bestaat uit twaalf weekeinden, waarin twee races worden gehouden. Mijn eigen wedstrijden vallen buiten de kalender.''