Blaffende luidsprekers en verstilde dans

Den Haag vormde dit weekend het decor van de eerste editie van TodaysArt, een nieuw festival voor hedendaagse kunst. ,,Jazz komt nu ook uit laptops.''

,,Gebakken aardappelen'', antwoordt een van de leden van kunstenaarsduo Sis Josip op de vraag van voorbijgangers wat dat toch voor geluid is dat op volle sterkte door de Grote Marktstraat in Den Haag schalt. Het geluid hoort bij City Circles, een project dat onder meer bestaat uit installaties rond een van de elementen, zoals pannen waaruit vlammen opstijgen en een bak waarin water wordt rondgepompt. Maar het ongrijpbare geluid overheerst. De kunstenaar, die de speakers die overal in de straat zijn geplaatst vanuit een laptop aanstuurt, grijnst: ,,Echt waar: gebakken aardappelen. Ik heb het wel door wat effecten gehaald''.

Den Haag was vrijdag en zaterdag het podium van het nieuwe tweedaagse festival TodaysArt, een uitbreiding van de al langer bestaande Haagse Cultuurnacht. Op diverse kunstpodia, buiten op straat en in minder voor de hand liggende gebouwen stond kunst in de breedste zin van het woord centraal. Van interactieve kunstobjecten in de Nieuwe Kerk en een hypnotiserende lasershow in het atrium van het stadhuis, tot kunstenaars uit heel Europa die op het Spuiplein objecten fabriceerden uit een berg oude autobanden.

TodaysArt, dat vanaf volgend jaar een structurele subsidie van 200.000 euro per jaar krijgt van de gemeente Den Haag, moet deels het verlies opvangen van het per 2006 naar Rotterdam vertrekkende North Sea Jazz Festival. Wethouder Else van Dijk-Staats (Cultuur) opende zaterdagavond het festival, dat zich richt op het kruisgebied tussen kunst en technologie, door in de grote zaal van het Theater aan het Spui met een plaat te `scratchen', de dj-techniek waarbij met het snel bewegen van het vinyl langs de naald nieuwe muziek wordt gecreëerd. DJ Grazzhoppa's DJ Big Band nam de draaitafels over voor een spectaculaire, strakke show waarin maar liefst twaalf dj's tegelijk aan het scratchen en mixen waren.

Dit soort kunstzinnige en technologische experimenten vormen volgens Olof van Winden, de 29-jarige directeur van TodaysArt, de rode draad van zijn festival. ,,Technologie is de drijvende kracht achter veel kunst van nu. Jazz komt nu ook uit laptops, bij ballet worden videoschermen gebruikt. Al die ontwikkelingen willen we op een toegankelijke manier laten zien.''

Dat streven leverde dit weekend een propvol programma op, waarin in elke hoek van de stad wel iets te beleven viel. Terwijl op het dak van een gebouw bij het Spuiplein een duo een verstilde dansvoorstelling gaf, versprongen op de achtergrond de ramen van het Mercure Hotel ritmisch van kleur en liep een jongen met een hoofdtelefoon door het publiek om zijn geluidscollages te laten horen. Verderop bestuurde iemand een luidspreker op wieltjes die blafte en op mensen reageerde als een hond.

Van interactieve beeldende kunst uit het buitenland tot zwaar beukende elektro uit de Haagse underground, en van flitsende videokunst tot sprookjesachtige dans, TodaysArt bood het allemaal. Veelzijdig maar ook versnipperd.

De vergelijking met North Sea Jazz ging maar op één gebied op. Met zo'n 160 artiesten verspreid over 34 podia, liepen veel bezoekers voortdurend in hun spoorboekje te turen om niets van het programma te hoeven missen. Ook hier was dat een onmogelijke opgave.