Alonso maakt eind aan heerschappij Schumacher

Een paar jaar geleden werd Fernando Alonso al gezien als de belangrijkste kandidaat om wereldkampioen Michael Schumacher te onttronen. Gisteren maakte de Spanjaard in Brazilië met zijn blauw-gele Renault een einde aan de alleenheerschappij van Michael Schumacher. De Duitser won zeven wereldtitels, sinds 2000 vijf op rij. Zijn derde plaats in São Paulo was voldoende om zich wereldkampioen te kunnen noemen. Hij was daarmee onbereikbaar geworden voor de concurrentie. Dit seizoen resteren nog twee races, op het circuit van Suzuka (Japan, 9 oktober) en Sjanghai (China, 16 oktober).

Alonso's grootste rivaal, de Fin Kimi Raikkonen (McLaren-Mercedes), eindigde gisteren op de tweede plaats, achter zijn Colombiaanse teamgenoot Juan Pablo Montoya. De Britse renstal van McLaren-Mercedes deed gisteren goede zaken: het team onder leiding van Ron Dennis nam in het constructeurskampioenschap de leiding over Renault.

Alonso was dit seizoen leider in het WK vanaf de Grand Prix van Maleisië, in maart. Hij won zes races. Raikkonen won er eveneens zes, maar de Fin behaalde minder ereplaatsen dan de Spanjaard, die in bijna elke race met zijn wagen de finish haalde, en in de punten reed. Dit seizoen maakte hij slechts één keer een fout. Dat was in Canada, toen hij zijn bolide in leidende positie tegen een muur ramde.

Hij bleek voor het overige tactisch zeer sterk. Zo ook in São Paulo, waar hij zich definitief wereldkampioen mocht noemen. Hij had de pole-position, spoot bij de start ook weg van de botsauto's, maar vocht niet op leven en dood toen de McLarens aandrongen in hun jacht op de wereldtitel constructeurs. Door de een-twee op Interlagos, met de derde triomf dit seizoen van Montoya, nam McLaren de leiding in dat klassement van Renault over.

De race was voor de hoofdrolspelers in alle opzichten bevredigend, maar het werd geenszins het spektakel waarvoor de 100.000 toeschouwers waren gekomen. Alleen bij de start was er spektakel, namelijk de nachtmerrie van Williams-BMW. Voor dit team, dat op Interlagos in 2004 won met Juan Pablo Montoya, voordat die overstapte naar McLaren-Mercedes, draaide de race in enkele seconden uit op een ramp. Nog op het rechte stuk botsten de Braziliaan Antonio Pizzonia en Mark Webber. De laatste was de schlemiel, want hij kreeg Pizzonia en David Coulthard van Red Bull in de flank van zijn wagen. Webber kwam na reparatie nog uit de pits, maar hij stond toen al op 25 ronden achterstand.

De race werd een ronde door de safetycar geneutraliseerd. Enkele ronden nadat de safetycar van de baan verdwenen was, nam Montoya de koppositie over. Alonso maakte tijdig zijn pitstops en zorgde ervoor de derde plaats in zicht te houden. Bij een overwinning van Raikkonen volstond voor Alonso de derde plaats om wereldkampioen te worden.

Na afloop was Alonso intens gelukkig. ,,Het is mij op dit moment onmogelijk mijn gevoelens uit te drukken'', zei hij, ,,dit is een buitengewoon emotionele dag voor mij. Ik dacht aanvankelijk met de McLarens voor de overwinning te kunnen rijden, maar uiteindelijk was ik blij dat ik Schumacher achter mij kon houden voor de belangrijke derde plaats.''

De wereldkampioen maakte in 2001 zijn debuut in de Formule 1, bij Minardi, een jaar later was hij testrijder bij Renault, en daar werd hij in 2003 gereed geacht voor het grote werk. Het speelkwartier van Alonso was toen voorbij.