`Zestienhoven kan ook charters weren'

Het besluit van Rotterdam Airport om sinds donderdagnacht overheidsvluchten te weren, staat los van de verplichting die de luchthaven heeft om binnen de vastgestelde geluidsgrenzen te blijven. Als de luchthaven de geluidsnormen dreigt te overschrijden, kan men er ook voor kiezen minder commerciële vluchten toe te laten.

Dat stelt staatssecretaris Schultz van Haegen (Verkeer en Waterstaat) in reactie op het besluit van de luchthaven om geen overheidsvluchten meer op de luchthaven toe te laten. Bewindslieden, ambassadeurs en leden van het koninklijk huis kunnen door het besluit niet meer op het vliegveld Zestienhoven terecht. Zij moeten uitwijken naar Schiphol. Sinds de sluiting van vliegveld Valkenburg krijgt Rotterdam veel overheidsvluchten. Die vinden vaak 's nachts plaats. In de nachtelijke uren zijn de geluidsnormen voor het vliegverkeer strenger, daardoor worden de geluidsgrenzen sneller bereikt dan overdag

Omdat de luchthaven voor het tweede achtereenvolgende jaar de geluidsnormen overschrijdt, heeft de Inspectie Verkeer en Waterstaat een boete aangekondigd die aan het einde van het gebruiksjaar op 1 november kan oplopen tot 520.000 euro.

Om de geluidsbelasting op Rotterdam Airport te beperken, heeft Schultz van Haegen gebruikers van overheidsvluchten deze zomer verzocht om terughoudend te zijn met het gebruik van deze luchthaven. ,,Dit om daarmee de geluidsproblematiek te ontlasten'', aldus het ministerie.

Premier Balkenende wilde gisteren na afloop van de ministerraad niet uitgebreid ingaan op de kwestie. Hij zei dat het ,,een zakelijk conflict betreft tussen het ministerie van Verkeer en Waterstaat en Zestienhoven''.

De premier wijkt naar eigen zeggen uit naar Schiphol, ,,een prachtige luchthaven''. Hij zei dat bekend verondersteld mag worden ,,dat je voor het opstijgen en landen van vliegtuigen nu eenmaal een vliegveld nodig hebt, in algemene zin''. Dat is dus voorlopig de luchthaven Schiphol.