Rekam Gouda is goedkoop maar meer ook niet

,,Commerciële kabelmonopolies worden slapend rijk van slechte service'', aldus de reizende commentator Maarten Huygen (Opinie & Debat, 17 september). Hij wekt de indruk de weg in kabelland volledig kwijt te zijn.

Dat onze klantenservice stukken beter kan staat buiten kijf. Daarover steek ik de hand in eigen boezem, en we doen er alles aan om daar verbetering in aan te brengen. Maar slapend rijk? Integendeel. Partijen als Casema hebben miljoenen geïnvesteerd in de kabelinfrastructuur die er nu ligt. Wij vragen onze klanten 14,95 euro per maand. Voor nog geen twee kwartjes per dag krijgen onze klanten daarvoor 34 analoge televisiezenders, 50 digitale televisiezenders, 32radiostations plus toegang tot goedkoop breedbandinternet en telefonie. Dat is niet duur.

Wel zijn wij op televisiegebied duurder dan Rekam Gouda. Dat is een kabelaar die haar klanten voor 6,60 euro per maand televisie kan aanbieden, maar niet de besparing van minimaal 20 euro per maand op de telefoonrekening. Een kabelaar die pronkt met zijn product maar geen enkele bijdrage levert aan de broodnodige innovatie en martkwerking en die een lange neus trekt naar de gevestigde orde, maar die in een open markt geen schijn van kans zou maken tegen monopolist KPN.

De Nederlandse markt voor kabel-tv telt 6,4 miljoen huishoudens. KPN, Versatel en andere bestormen deze markt en beconcurreren de kabelaars zoals Casema met nieuwe technieken. De consument is de uiteindelijke winnaar. Op onze beurt bestormen kabelaars zoals Casema de (breedband)internet- en telefoniemarkt en beconcurreren KPN met nieuwe technieken. De consument is de uiteindelijke winnaar. Dankzij deze gezonde concurrentiestrijd tussen kabelaars en KPN heeft Nederland op internetgebied een toppositie in Europa behaald. En dankzij de gezonde concurrentiestrijd tussen kabelaars en KPN kan Nederland op telefoniegebied besparingen van 50 procent tegemoet zien. Op een markt van 6 miljard euro is dat 3 miljard euro per jaar die de Nederlandse consument in zijn zak kan steken.

    • Directeur Casema
    • Jos Molenkamp