Rabobank verwerft 20 procent van Talpa

De Rabobank neemt, via een participatiemaatschappij, een belang van twintig procent in Talpa Media, het mediabedrijf van John de Mol. Dat hebben beide partijen vandaag bekendgemaakt.

Behalve tot ,,een goed financieel rendement'' verwacht Rabobank dat de samenwerking leidt tot uitbreiding van de kennis op het terrein van nieuwe media als internet en digitale televisie, aldus een woordvoerder.

,,Talpa heeft ons zijn mediastrategie voor de komende jaren laten zien, en dat heeft ons veel vertrouwen gegeven.'' De bank doet geen mededelingen over het bedrag dat met de participatie is gemoeid.

Rabobank heeft al eerder geïnvesteerd in mediabedrijven. De bank had aandelen in Wanadoo, Casema en Orange. Die belangen zijn inmiddels verkocht. De deelname in Talpa betreft volgens de bank louter een financiële participatie. Er is een stricte scheiding tussen participaties en financiële dienstverlening aan andere mediabedrijven. Volgens de woordvoerder zullen mediabedrijven die klant zijn bij de bank geen nadeel ondervinden van de nieuwe stap. ,,We geven Talpa geen voorkeurspositie.''

Een woordvoerder van Talpa verklaart dat het mediaconcern blij is met de samenwerking vanwege ,,de ruimere investeringsmogelijkheden'' die nu ontstaan. ,,Bovendien is de relatie met de Rabobank interessant omdat het de grootste consumentenbank van Nederland is, dat past bij de doelgroep van Talpa''. Rabobank is de eerste externe investeerder in Talpa.