Het beeld

Een van de opmerkelijkste nieuwe programma's van dit seizoen heet Groeten uit de rimboe (SBS6). De formule combineert een aantal beproefde successen in de reality show-sector, zoals het ruilen van huishouden (Jouw vrouw, mijn vrouw) en de exotische reis met hindernissen (Expeditie Robinson, De farm, Peking Express). Net5 lanceert dit jaar een Robinson-variant, Terra incognita, waarin de deelnemers ter plaatse het eeuwenoude geheim moeten ontsluieren van de zeenomaden op de Andamanen, een eilandengroep in de Indische Oceaan.

Culturele antropologie for dummies vormt ook het uitgangspunt van Groeten uit de rimboe, maar dan op spectaculaire en confronterende wijze. Twee Nederlandse gezinnen en een uit België brengen elk twee weken door bij een volk (,,stam'', zegt de commentator) dat nog weinig contact onderhoudt met de westerse wereld.

De eerste aflevering suggereerde dat de gezinnen alleen wisten dat ze op vakantie gingen. De op het vliegveld bekendgemaakte bestemming zorgde niet voor herkenning: Windhoek? Padang? Lomé? Als het maar geen Afrika wordt, hoopte de Vlaamse bakker Lode, voordat hij met vrouw en kinderen in Togo werd afgeleverd bij de Tamberma. Het gezin van een Gooise gezagvoerder zeulde met zware koffers in een tropische regenbui door de jungle van het eiland Mentawai, voor de kust van Sumatra. En de Hagenese familie Wissing belandde bij de Himba in Namibië.

Dankbaar maakt de productie gebruik van de mogelijkheid om het commentaar van de autochtone gastheren en -vrouwen op hun bezoekers te ondertitelen. De Mentawai vinden dat die witten erg grote botten hebben, de Himba-vrouwen bewonderen Moniques borsten, maar snappen niet waarom ze die wegstopt. De roomsoezen van bakker Lode worden door de Tamberma in grote dank aanvaard, maar de Himba snappen niet wat ze met hun geschenk aanmoeten, een glimmende step: ,,Kun je daar het vee mee hoeden? We hadden liever een paard gehad, dit ding ademt niet en het beweegt niet eens uit zichzelf''.

Er zijn veel meer aanvaringen. In alle drie de gevallen hebben de westerse tienerkinderen de meeste moeite met ontberingen en transculturele flexibiliteit. In het hoogopgeleide gezin op Mentawai dringen de ouders aan op respect, dus niet wegkijken of protesteren als te jouwer ere een kip wordt geslacht. In Togo wordt een conflict over het graven van een toiletkuil in der minne geschikt. De Tamberma vragen zich alleen af hoe ze dan hun honden en varkens moeten voeden, als menselijke uitwerpselen begraven worden.

Bij de Himba ontstaan de interessantste misverstanden. Na veel gedoe passen de gasten zich aan bij de regel dat vrouwen zich niet mogen wassen, maar wel water voor hun mannen moeten halen. De zaak escaleert tot een huwelijkscrisis wanneer de Hollandse man ineens grote tolerantie voor andere culturen vertoont.

De fascinerende reeks roept veel vragen op over de aard van de afspraken tussen alle partijen.

    • Hans Beerekamp