Extra aandacht dwingt clubs tot investeringen

Met het duel Rotterdam-Bloemendaal gaat vanavond de hockeyhoofdklasse bij de mannen van start. Met dit seizoen meer tv-minuten, maar ook meer kosten voor de clubs.

Het klinkt mooi, wekelijks een hockeywedstrijd rechtstreeks op het televisiescherm. Maar wie gaat, zoals afgelopen zondag, om half twaalf 's ochtends voor de buis zitten voor een live-verslag van een wedstrijd uit de vrouwencompetitie op betaalzender Canal+? ,,Het gaat nu even niet om aantallen'', bezweert directeur Johan Wakkie van de Nederlandse hockeybond (KNHB). ,,Het gaat om de lange termijn, om de 3,1 miljoen kijkers die [kabelexploitant] UPC binnenkort met zijn sportkanaal gaat bedienen.''

Nu een voet tussen de deur zetten om straks niet met lege handen te staan, luidt het parool van de bond, die afgelopen voorjaar dankbaar profiteerde van het verlies van de voetbalrechten aan de commerciële zender Talpa. Bij de gedupeerde publieke omroep begonnen Wakkie en de zijnen een krachtige lobby. Het resultaat: circa zestig samenvattingen (mannen- en vrouwencompetitie) per jaar, goed voor een verdubbeling van de zendtijd, en bovendien ruime aandacht voor de ontknoping van het seizoen in de play-offsmaand mei.

Tel daarbij elke vrijdagavond en zondagmiddag een rechtstreeks verslag op Canal+ en geen wonder dat Wakkie ,,zeer ingenomen'' is. ,,Ook al zijn we niet de nieuwe locomotief van Studio Sport geworden, want dat is en blijft voetbal. Maar goed, dat begrijp ik. Met een rol als een van de stevige wagons zijn we ook tevreden.'' Trots is hij daarnaast vooral op het feit dat zijn sport met 175.000 leden inmiddels de vijfde van Nederland niet meer met drie, maar met vier camera's in beeld wordt gebracht. ,,Het is de enige manier om tophockey, zeker met de snelheden van vandaag de dag, goed en begrijpelijk in beeld te brengen.''

Maar niet alle hoofdklasseclubs staan te juichen, want aan de toegenomen tv-aandacht hangt een prijskaartje. Avondwedstrijden vergen een aanpassing van de veldverlichting, waarbij de kosten in sommige gevallen (Den Bosch) kunnen oplopen tot 70.000 euro. ,,Voor kwalitatief goede beelden is een lichtsterkte vereist van minimaal 550 lux'', zegt Wakkie. Slechts drie clubs voldoen aan de strenge kwaliteitseisen: Amsterdam, Rotterdam en, sinds deze week, HCKZ.

,,Wij vinden het enig, al die nieuwe exposure-mogelijkheden die ons nu in de schoot worden geworpen en waarmee wij onze leden en onze sponsors wat extra's kunnen bieden'', zegt voorzitter Jan Hagendijk van Rotterdam. Zijn club keerde dit voorjaar terug in de mannenhoofdklasse, na een afwezigheid van twee jaar, en mag vanavond onder het toeziend oog van de tv-camera's op eigen terrein afslaan tegen vice-landskampioen Bloemendaal. Canal+ brengt het openingsduel van het seizoen 2005-2006 rechtstreeks op het scherm, de NOS zendt later op de avond een samenvatting uit.

Jaagt de bond de clubs op kosten in zijn zucht naar tv-erkenning? In de wandelgangen is de afgelopen weken al gesproken over `Wakkies wurggreep'. Wakkie, lachend: ,,Zo erg is het niet. Goede belichting is in het belang van elke club, of je nu wel of niet op tv komt. Denk aan de veiligheid, denk aan de scheidsrechters, die nu 's avonds vaak geen hand voor ogen zien. Dit hele tv-verhaal is slechts de aanleiding om de kwaliteit van ons product op orde te brengen. Dat is nodig, als investering in de toekomst.''

Landskampioen Oranje Zwart uit Eindhoven heeft twee maanden uitstel aangevraagd bij de bond. ,,Wij hebben net tal van investeringen achter de rug, variërend van roterende reclameborden tot de verbouwing van ons clubhuis, dus wij hoesten op dit moment niet zomaar even 45.000 euro op'', verklaart voorzitter Rob van der Horst, die niettemin vastbesloten zegt te zijn het bedrag bijeen te krijgen, want: ,,Met een betere belichting breng je het hockey beter voor het voetlicht, en uiteindelijk zijn we daar allemaal bij gebaat: de club, de sponsors, de achterban en de sport zelf.''

Het zijn, weet Van der Horst, ,,vooral kleinere clubs die aanhikken tegen zo'n forse investering''. Zondag nog sprak hij zijn collega's van het pas gepromoveerde HC Eindhoven. ,,Daar twijfelen ze, omdat ze beseffen dat het dit seizoen al een hele toer zal worden om te overleven. Ze hebben geïnvesteerd in hun selectie, en nog is het maar de vraag of ze het zullen redden. En stel dat ze degraderen, dan zitten ze met een dure installatie en sowieso geen wedstrijden op tv.''

Wakkie zegt begrip te hebben voor de koudwatervrees. Om minder bedeelde clubs tegemoet te komen, bemiddelt de bond bij een subsidie-aanvraag. Bovendien kunnen verenigingen aankloppen voor een renteloze lening. HGC, gisteravond gastheer van het afscheidsduel van oud-internationals Marten Eikelboom, Erik Jazet en Bram Lomans, denkt nog enkele weken nodig te hebben om de bestaande belichting aan te (kunnen) passen. ,,Maar we gaan mee in de vaart der volkeren'', zegt voorzitter Folkert Sneep.

`Hockeyzender' Canal+ zegt intussen nog geen idee te hebben in hoeverre de sport bekeken wordt door de 235.000 aangesloten huishoudens. ,,Wij verwachten geen grote kijkersaantallen, maar weten wel dat hockey leeft en gewaardeerd wordt'', aldus een woordvoerder. ,,We zijn bezig een publiek én interesse op te bouwen.''