`Eindelijk iets kopen wat lekker zit'

Grote kledingwinkelketens komen dit najaar met een collectie extra grote maten voor kinderen. Die worden zo dik dat een verstelbare tailleband niet meer helpt. ,,Het moet perfect zitten en modieus zijn.''

Valerie (12) weegt ,,iets meer'' dan haar vriendinnen, vertelt ze in de drukste winkelstraat van Eindhoven. Als ze zo thuis komt, zal ze haar moeder vragen te kijken naar de grotematenkleding voor kinderen bij C&A. ,,Misschien kan ik eindelijk wat kopen dat lekker zit.'' Haar moeder zal blij zijn als er mooie kleding hangt, verwacht ze. ,,Dan kan ze haar naaimachine weggooien!''

Ongeveer 5 procent van de nieuwste kindercollecties voor herfst en winter van de grootste kledingwinkel is `Extra Wijd'. De taille is acht centimeter wijder dan normaal in de maten 92 (voor kinderen van drie jaar) tot 176 (veertien jaar). Een enkele winkelketen heeft taillebanden van elastiek waarmee de extra kilo's worden opgevangen, maar C&A heeft bij de nieuwe kledinglijn voor grotere maten opnieuw gemodelleerd.

Dat moet, want anders ziet het er niet uit, vindt inkoper Vincent Heintz van C&A. ,,Dikke mensen hebben niet alleen een dikke buik. Ze hebben een dikke kont, en de bovenbenen zijn steviger.'' C&A heeft alle verhoudingen van de Extra-Wijdkleding aangepast. ,,Dat is voor jongeren belangrijk. Het moet perfect zitten en modieus zijn'', zegt Heintz. C&A heeft daarom een aantal Extra-Wijdbroeken met een grote gesp met daarop strass-stenen, de hype van het lopende modeseizoen.

Postorderbedrijf Wehkamp introduceert volgende maand in een `Grote Maten Special' grote tot zeer grote maten voor de jeugd. Het concern heeft besloten in zee te gaan met de Deense kledingspecialist voor zeer ruime maten, Claire. Wehkamp zag de Denen oprukken in de zelfstandige kinderkledingwinkels. ,,Wij kregen erg veel vragen naar dit soort kleding'', zegt programmamanager Joke Vrolijk van Wehkamp. ,,Dit is ons antwoord.''

C&A en Wehkamp verwachten er veel van. Andere kledingwinkelketens wachten af. WE laat weten dat ze hun broeken met verstelbare tailleband voldoende vinden. Mexx voelt ook weinig voor invoering van extra grote maten. ,,Ik zie die trend niet'', zegt directeur Boudewijn Schipper. ,,Het lijkt me trouwens voor de kinderen helemaal niet leuk om door hun moeder naar de afdeling Extra Large te worden gesleept.'' Dat weet C&A: op een deel van de spijkerbroeken na, hangen de grote maten tussen de andere kleding. Aan de kleding hangt een bescheiden label waarop staat: Extra Wijd.

De kledingketens zitten te slapen, vindt Erik de Waal. Hij is importeur van het Deense kledingconcern Claire. ,,Ik heb gepraat met warenhuisketen Vroom & Dreesmann, maar die wilde de collectie niet.'' De Waal meent dat kleding kopen voor dikke kinderen uit de taboesfeer komt, door televisieprogramma's en jongeren die steeds ongegeneerder hun vetrolletjes onder hun naveltruitjes tonen. ,,Het is logisch dat nieuw gemodelleerde kleding voor dikke jeugd aan populariteit wint, want de mode wordt weer strakker'', zegt De Waal. ,,Je ziet dan veel eerder dat je dik bent.''

De markt voor extra grote kindermaten groeit hard. De Waal zag het aantal zelfstandige kinderkledingwinkels die besloten om kleding van Claire op te nemen in het assortiment het laatste jaar stijgen van 10 naar 120. Onderzoek toont aan dat de groep dikke kinderen snel toeneemt. Tussen 1980 en 1995 verdubbelde het aantal dikke kinderen in Nederland tot 650.000. Het ministerie van Volksgezondheid vreesde vorig jaar dat die trend versneld doorzet. De overheid probeert dat te voorkomen door een convenant te sluiten met onder meer de voedingsbranche en sportwereld voor betere producten, terughoudende reclame en door kinderen aan te sporen om meer te bewegen.

,,Dat is dan weer fijn van C&A'', zegt Valerie half-serieus in het centrum van Eindhoven. ,,Als daar mooie kleding hangt, dan hoef ik minder te sporten. Dat kost zo veel tijd!''