Melvin Moti

De film The Black Room van Melvin Moti (1977, Rotterdam) past prima bij de eigentijdse ontwikkeling in de beeldende kunst, de Slow Art. De rust en de toewijding die je ziet bij kunstenaars als Rob Johannesma met zijn in slowmotion gefilmde landschappen tref je ook aan in het werk van Melvin Moti. De camera glijdt hypnotiserend langzaam langs de wanddecoraties uit de Villa Agrippa die bij Pompeï stond. Af en toe komt een versiering in beeld, strakke vormen met hier en daar een dierlijk en plantaardig motief. Plots duikt een eenzaam figuurtje op uit het duister. Het is een herder, met een schaapje op de schouders. Het afgebladderde zwart van de wand lijkt in de verte op een oneindig duistere hemel waarin je zo ver lijkt te kunnen kijken dat je jezelf verliest.

De voorliefde voor het niet-zichtbare, het suggestieve blijkt ook uit Motis film No Show uit 2004. Langzaam gaat de zon onder in een lege zaal met drie ramen. Je hoort de stem van een gids die in 1943 een groepje soldaten rondleidt langs lege lijsten in de Hermitage in St Petersburg. De Rembrandts en andere grote werken waren weggehaald om ze te beschermen tegen het oorlogsgeweld. Maar het maakt de gids niet uit: hij beschrijft ze uit zijn hoofd alsof ze er nog hangen.

Ook bij dit werk levert de combinatie van stemmen, die je levendig mee het verleden invoeren, en de verstilde filmbeelden een raadselachtige spanning op. Puttend uit wat geweest is, maakt Moti fascinerende eigentijdse kunst.

Melvin Moti. The Black Room, t/m 30 okt in Stedelijk Museum Bureau Amsterdam, Rozenstraat 59, Amsterdam. Open di t/m zo, 11-17u. inl: 020-4220471, www.smba.nl