Een teamspeler op `superpositie'

De carrière van de 42-jarige André Toet begon in feite met een bomaanslag in de Soedanese hoofdstad Khartoum. Als vierde stuurman bij rederij Nedlloyd was Toet in 1988 tijdelijk aan wal gedetacheerd in Khartoum, waar hij in het restaurant van hotel Acropole ternauwernood een bomaanslag overleefde omdat hij het geluk had dat zijn tafeltje zich achter een pilaar bevond. Het betrof een bomaanslag die werd geclaimd door meerdere terroristische groeperingen. ,,Zelfs tien jaar later zijn er nog bomscherven uit mijn lichaam gehaald'', zegt Toet. Zijn gehoor werd door de enorme luchtdruk die de explosie veroorzaakte zo ernstig beschadigd dat hij een carrière op zee bij Nedlloyd verder wel kon vergeten.

Hij werd in de gelegenheid gesteld zich te laten omscholen bij Nedlloyd, dat in die jaren niet alleen over een grote rederij, maar ook over een grote divisie landtransport beschikte. In 1988 begon Toet als trainee aan een nieuwe carrière bij Nedlloyd. Via diverse logistieke functies die hem langs standplaatsen als Culemborg, Rotterdam, Bangkok en Hongkong voerden, werd hij in 2000 in Rotterdam directeur van alle containeractiviteiten van P&O Nedlloyd in Europa, waaronder 42 landen ressorteerden.

Een opmerkelijke odyssee voor iemand die na de havo op 16-jarige leeftijd als aankomend lichtmatroos aanmonsterde bij de Groningse rederij Tréant, waar Toet al snel inzag dat hij het zonder papieren in de zeevaart niet ver zou schoppen. Hij doorliep vervolgens de hogere zeevaartschool op Terschelling. Via een schoolstage kwam Toet terecht bij Nedlloyd, een bedrijf dat hij altijd trouw is gebleven, ook nu de Nederlandse rederij door het Deense Maersk wordt overgenomen.

P&O Nedlloyd bestaat na de overname door Maersk niet meer. En in feite de functie van Toet bij P&O Nedlloyd daardoor ook niet, want alle activiteiten worden door Maersk geïntegreerd. Maar de carrière van de Nederlander krijgt bij Maersk een opmerkelijk vervolg. Toet wordt in de nieuwe organisatie met nog een andere Nederlander, Lucas Vos, een van de zeven regiomanagers van Maersk in Europa. Toet krijgt de functie regiomanager Maersk in Rhoon, van waaruit de Deense rederij al haar activiteiten voor Centraal-Europa coördineert. ,,Het is een superpositie binnen het bedrijf'', zegt zijn voorganger bij Maersk, de Deen Peter Linnemann, die terugkeert naar Kopenhagen.

Toet gaat bij Maersk hetzelfde werk doen als bij P&O Nedlloyd maar krijgt er een paar verantwoordelijkheden bij. Hij gaat een divisie leiden die drie keer zo groot is als het voormalige P&O Nedlloyd Europa. ,,Maar hij kan dat wel aan'', zegt P&O Nedlloyd-bestuurder Rutger van Slobbe. ,,Hij is een enorme teamspeler. Bovendien een prettige vent. Bij Maersk worden snelle beslissingen genomen. Dat is een klimaat dat hem goed ligt.''

Een gepensioneerde senior-manager van Nedlloyd, die niet met zijn naam in de krant wil omdat hij na de overname van het bedrijf door Maersk (,,Nedlloyd gaat toch door een soort rouwproces heen'') geen hosanna-sfeer wil oproepen, raakt niet uitgepraat over de kwaliteiten van Toet. ,,Als je zijn hele carrièreverloop ziet dan moet je toch constateren dat Toet een vent is die moed heeft. Hij durft beslissingen te nemen. Er zijn niet zoveel mensen die een relatief beperkte opleiding zo goed weten te koppelen aan evidente managementkwaliteiten. Zijn loopbaan en optreden getuigen ook van zelfdiscipline. Hij stond bij ons al jaren hoog op ons lijstje om het ver te schoppen.''

Vooral de manier waarop Toet het door P&O Nedlloyd omarmde automatiseringssysteem Focus in Europa heeft geïmplementeerd heeft diepe indruk op de voormalig bestuurder gemaakt. ,,We wisten van tevoren dat Europa wat Focus betreft een van de moeilijkste regio's zou worden. En zonder goede ICT die je alles over je containerstromen vertelt, blijf je als rederij nergens. Maar ook dat heeft Toet uitstekend gedaan.''

Door het succes van Focus bij P&O Nedlloyd was Toet teleurgesteld over de overname door Maersk. Toet: ,,Alles viel bij P&O Nedlloyd het laatste jaar op zijn plaats. Het gaf je echt het gevoel van: we zitten als rederij in de driver's seat. Toen werd onverwachts alles overhoop gegooid door deze overname. Ik was in eerste instantie pissed off. Maar Maersk is zo'n gigantisch bedrijf dat we nu nooit meer zullen worden overgenomen. Maersk biedt nieuwe mogelijkheden en kansen. Ook voor de mensen van P&O Nedlloyd.''

    • Marc Serné