De aandacht geven die scholier mist

Een student die een eigen bedrijf runt. Kan dat? Ja, zo wijst de praktijk uit. Deel 11 van een serie. ,,Zelf geven we geen bijles meer, dat is veel te druk.''

Ze haalden hoge cijfers op het gymnasium, dus waarom zouden ze gaan vakkenvullen om geld te verdienen? In plaats daarvan besloten David Meijsing (22) en Victor Hoornweg (19) gebruik te maken van hun talent: ze gingen bijles geven. Hun reputatie breidde zich snel uit onder de ambitieuze ouders in Haarlem en omstreken, die allemaal het beste voor hun kind willen. Met nog een vriend erbij bestreken ze het hele lespakket, van wiskunde tot Latijn.

Wat begon als een vriendenclub die links en rechts wat bijlessen gaf, is vier jaar later uitgegroeid tot hun bedrijf Bijlesbureau.com. In Haarlem, Utrecht en Amsterdam spijkert Bijlesbureau.com de leerstof bij van in totaal zo'n 100 scholieren. Van vmbo tot vwo.

Zelf geven Meijsing en Hoornweg allang geen bijlessen meer. ,,Dat is veel te druk'', zegt Meijsing. ,,Wij houden ons uitsluitend bezig met het coördineren van de bijlessen.'' Die worden gegeven door studenten, soms geworven onder hun eigen medestudenten. Dat doen ze wel zelf. Waar letten ze op bij de selectie? ,,Ik kijk naar hun inzicht in de stof, maar ook naar hun sociale vaardigheden'', zegt Hoornweg. ,,Alleen maar veel kennis bezitten is niet genoeg. Je moet het kunnen overbrengen.''

Essentieel is dat de studenten de methode van Meijsing en Hoornweg – ,,het stappenplan'' – kunnen overdragen. Veel leerlingen laten zich overdonderen door een vraagstuk en raken vervolgens in paniek. Hoornweg: ,,Of het nu om een wiskundig probleem gaat of om een Engelse tekst, volgens het stappenplan leert de scholier eerst rustig de opgave tot zich te nemen, dan te analyseren, en vervolgens rustig in delen op te lossen.'' De methode werkt, zegt hij. ,,Het plezier en het zelfvertrouwen komen terug.''

Er is veel vraag naar bijles, vertelt Meijsing. ,,Het onderwijs is vaak goed genoeg, maar kinderen krijgen in de klas te weinig aandacht. Ze krijgen het gevoel achter te lopen en raken gedemotiveerd. Een of twee uur bijles per week is voldoende voor dat extra beetje aandacht.'' En aan belangstelling van studenten is ook geen gebrek. ,,Het is leuk en intellectueel werk en het betaalt goed.''

Bijlesbureau.com heeft geen bedrijfspand noch werknemers in dienst. Het bedrijf bestaat uit een website en de telefoonnummers van Meijsing, Hoornweg en de bijlesgevende studenten. Die bezoeken de klanten aan huis. Na een proefles kunnen klanten een kaart aanschaffen voor vijf of tien lessen. Een kaart voor tien lessen kost 180 euro. De student, die als freelancer voor Bijlesbureau.com werkt, verdient 10 euro per uur.

Meijsing en Hoornweg doen allebei een zware studie. ,,Die mag er niet onder lijden'', zegt Meijsing. ,,Ik neem voor de studie alle tijd die ik nodig heb. Het is een kwestie van je tijd goed indelen en van motivatie. Desnoods moet je een hele avond voor het bedrijf werken, in plaats van voor de televisie hangen. We hebben inmiddels allebei geen toestel meer, dus dat scheelt.''

In de toekomst zullen ze nog meer taken gaan uitbesteden. De marketing, de boekhouding, en alle andere uitvoerende taken zullen ze overdragen. Niet aan gevestigde bedrijven, maar aan studenten. Waar moet hun bedrijf over vijf jaar staan? ,,Een goed bijlesbureau met vestigingen in alle studentensteden'', zegt Meijsing. ,,En wie weet groeit het ooit uit tot een echt onderwijsinstituut. Dat zou fantastisch zijn. Volgens mij komen er in de toekomst steeds meer geprivatiseerde scholen. De leraren zullen niet meer in dienst zijn van de school, maar van een onderneming. We houden de ontwikkelingen goed in de gaten.''

Dit is het laatste deel van een serie over studentenondernemingen.