Behaaglijke klassieker

Zeker zes keer werd Jane Austens klassieke roman Pride and Prejudice uit 1813 eerder verfilmd en natuurlijk was de televisieserie uit 1995 daarvan de beste. Daarin speelde acteur Colin Firth de romantische antiheld Mr. Darcy. En hij speelde hem zo trots, ongenaakbaar, tragisch, stijf, onhandig, hondstrouw dat alle meisjes ter wereld meteen verliefd op hem werden, om te beginnen natuurlijk die moderne pendant van de Elizabeth Bennet uit de roman, die door háár schrijfster Helen Fielding Bridget Jones werd genoemd. Fijn dat in de verfilmingen van de boeken over Bridget Jones Colin Firth weer aanwezig was om de op Fitzwilliam Darcy geïnspireerde Mark Darcy gestalte te geven.

Hoe brengt in deze nieuwe Pride & Prejudice Matthew MacFadyen het er als Mr. Darcy af, is dus de hamvraag. De Engelsman MacFadyen (1974) is een nieuwe ster aan het filmfirmament die na een aantal kleinere rollen, zoals in Michael Apteds Enigma, nu klaar is voor een doorbraak als romantic lead. Zowel MacFadyen als Keira Knightley (bekend uit Pirates of the Caribbean), die Elizabeth speelt, hebben het voordeel dat ze zoveel op andere acteurs lijken - MacFadyen bijvoorbeeld op Clive Owen en een beetje op Firth en Knightley op de jonge Winona Ryder - dat ze als donsveertjes je waarneming kietelen en vertroetelen. Zo komt alles aan deze Pride & Prejudice behaaglijk bekend voor. De borduurwerkjes en de pas geschuurde vloeren, de vijf dochters van Donald Sutherlands Mr. Bennet die kwetteren als ganzen, en vooral het bakvisverlangen naar een man om van te houden. Net als Colin Firth is Matthew MacFadyen als Darcy niet direct een hartenbrekende held, waardoor de hele film een lange verovering wordt.

In het geval van Pride & Prejudice werkt dat alles in het voordeel van de film, want die wíl bekend zijn, die wil op een romantische schilderij van Caspar David Friedrich lijken, die wil alle aandacht op Elizabeth en Darcy concentreren en alle anderen in hun ogen tot karikaturen maken om uiteindelijk in widescreen een man uit de mist te laten opdoemen die zegt dat hij altijd al van je hield. En nee, de doelgroep, meisjes van alle leeftijden en wie weet ook hun lieve vriendjes, die wil soms niet meer dan dat.

Ondertussen blijft Pride & Prejudice natuurlijk een machtig mooi verhaal over liefde en sociale obstakels, dat ook in het postfeministische tijdperk nog geen spat verouderd is. Want al geeft voormalig televisieregisseur Joe Wright ons in zijn interpretatie weinig stof tot overpeinzing, de bron laat zich ook in deze uiterst vakkundige rechttoe rechtaan verfilming niet afvlakken. Trots en vooroordelen, iedere toeschouwer zal in een andere scène zijn gezicht in een (lach)spiegel ontmoeten.

Pride & Prejudice. Regie: Joe Wright. Met: Keira Knightley, Talulah Riley, Donald Sutherland. In: 50 bioscopen.

    • Dana Linssen