Te veel geld voor Exel

Deutsche Post heeft de aandeelhouders van Exel zojuist heel gelukkig gemaakt. Het Duitse postbedrijf betaalt 12,44 pond (18,46 euro) per aandeel voor de Britse vrachtvervoerder, bijna tweemaal de koers waarop Exel nog maar een jaar geleden werd verhandeld en, verbluffend, 22 maal de verwachte winst over dit jaar.

Beleggers in Deutsche Post hebben daarentegen minder redenen voor euforie, hoewel er weinig is in te brengen tegen de industriële logica van deze transactie. Exel zou Deutsche Post op het terrein van de logistiek en de exprespost in de top doen belanden. Voor bedrijven als Microsoft zou Deutsche Post een sleutelrol kunnen gaan vervullen als mondiale vervoerder van postpakketjes, die een ingewikkelde distributieketen over zowel zee als land beheert.

Deutsche Post kan ook het gevoel hebben nu in actie te moeten komen om bewegingsruimte over te houden. Het monopolie op de Duitse postbezorging loopt immers in 2007 af. En het bedrijf wil Exel overnemen voordat iemand anders dat doet. Maar het heeft wel het onderste uit de kan moeten halen om dat laatste te voorkomen. Zelfs als het Deutsche Post lukt dit jaar een besparing van 150 miljoen pond (ruim 220 miljoen euro) te verwezenlijken, zou het bedrijf nog steeds slechts een rendement van zo'n 6,5 procent op zijn investering boeken, en volgend jaar hooguit 7 procent – net iets minder dan de kapitaalkosten.

De grootste zorg is dat Deutsche Post te veel hooi op zijn vork neemt. Exel zal niet alleen geïntegreerd moeten worden, maar ook de reorganisatie van DHL – de vorige grote aanwinst – is nog in volle gang. De Amerikaanse divisie van DHL is nog steeds verliesgevend en zal op zijn vroegst volgend jaar weer break-even draaien. En de contouren tekenen zich af van het gevecht om het behoud van Deutsche Posts dominante positie in Duitsland.

Deutsche Post kan op twee verzachtende factoren wijzen als het gaat om het risico van overbelasting. John Allan, de huidige topman van Exel, zal de uitgebreide logistiekdivisie gaan leiden, hetgeen het bereiken van kostensynergieën zal vergemakkelijken. Ook hoopt het bedrijf dat extra omzetsynergieën de cijfers een aanvaardbaarder aanzien zullen geven. Maar Deutsche Post gunt zichzelf weinig manoeuvreerruimte. Om rendabel te worden vereist de transactie eigenlijk dat het bedrijf méér zal doen dan het inlossen van zijn beloften. En dat is wel wat veel gevraagd.

Onder redactie van Hugo Dixon. Voor meer commentaar: zie www.breakingviews.com. Vertaling Menno Grootveld.

    • Fiona Maharg-Bravo