Hulpdienst is geen vervanger van een arts

Telefonische hulpdiensten geven 24 uur deskundig advies, aldus Kieke G.H. Okma. Echter, een telefonische hulpdienst kan een luisterend oor bieden en eventueel mensen verwijzen naar een instantie, maar niet ongezien een beller van deskundig advies dienen en dit is de doelstelling van deze instellingen ook niet. Ook zet ik vraagtekens bij de bewering dat postorderapotheken medicijnen leveren na een e-mailrecept van de huisarts. Ik weet niet hoeveel huisartsen op deze manier werken. Sterker, ik vraag mij af of er artsen zijn die op deze manier werken.

Wat betreft de patiënt en de computer in de wachtkamer: persoonlijke gegevens staan al genoteerd in de computer van de huisarts en mijn ervaring is, dat de huisarts niet tijdens het gesprek, maar tussendoor of na het consult zijn bevindingen vastlegt, in mijn geval inderdaad met twee vingers. En terzijde, veel patiënten die de praktijk regelmatig bezoeken, denk aan ouderen, hebben geen ervaring met het werken met een computer.

www.nrc.nl/opinie artikel Okma

    • Huis-En Scenarts
    • E.M. Kerseboom