Een helikopter die het doet

Je doet het niet, de televisie opbellen dat ze iets bijzonders kunnen filmen. Maar je ligt er wel om wakker dat Hilversum deze krant niet goed heeft doorgebladerd, vorige week donderdag. En dat ze verzuimen uit te zoeken waar ze moeten zijn met de camera. Want zoiets wil je zien, al weten ze bij de tv niet meer waar tv voor is. Ze laten liever pratende gezichten zien dan bijzondere dingen die bewegen.

Het was een foto op de bladzij Wetenschap (pagina 10, 15 september) van een fragiel vliegmachientje. Het onderschrift zei dat het die ochtend klapwiekend door een sporthal had gevlogen, op afstand bestuurd door studenten. ,,Volgende week nemen Delftse studenten het mee naar een wedstrijd voor micro-observatievliegtuigjes in Duitsland'', stond er. Dus dat is deze week, Hilversum. Ga filmen, dan filmt u de geschiedenis van de toekomst!

Het stond er niet bij, maar de wondermooie Delftse libelle zal de energie om te vliegen wel uit een batterijtje halen. Hij blijft er tien minuten mee in de lucht. Dat lijkt voorlopig de limiet. Ik vroeg het in een speelgoedwinkel waar de klanten voornamelijk grote lummels zijn. Twee broers drijven in Bussum de winkel 2Brothers voor modelspeelgoed en onderdelen daarvoor (www.2brothersrc.com). Het is hun specialisme en hun klanten is het spelen ernst. Ze kopen op afstand te besturen raceboten waar ze net niet zelf in kunnen zitten maar met minibenzinemotoren erin die nog meer lawaai maken dan een echte. Om de geur van de uitlaatgassen draaglijk te maken gaat kokosolie door de brandstof.

Er zijn geluidsoverlastige vliegtuigjes, maar ook stille. Betere accuutjes, lichter van gewicht met meer energie, maken het mogelijk om geruisloos elektrisch te vliegen. Complete vliegtuigen zijn te koop in Bussum, die zo uit de doos de lucht in kunnen. Hooguit tien minuten op een volle batterij. Het laden duurt veel langer, maar voor nog geen 100 euro kan een kind al eventjes elektrisch vliegen. Met een toestel dat zachtjes landt als de piloot de knopjes van de afstandbesturing loslaat. Een beginnersmodel. Voor 70 euro meer is er een fantastische tweedekker die goed vliegt maar die neerstort als de bestuurder op afstand hem niet helpt met landen.

Na de ellende vorig jaar met een speelhelikopter van Nikko (99 euro) die alleen maar neer wou storten, zou je denken dat een helikopter op batterijtjes gewoon niet kan. Maar de broers van 2Brothers laten glunderend hun nieuwste helikoptertje zien. De G47 van het Duitse merk Graupner met twee rotors. Vliegt prima en laat zich zo nauwkeurig besturen dat de broers hem midden in hun volgestouwde winkel durven demonstreren. Hij kost twee keer zoveel als de waardeloze Nikko vorig jaar.

Voor de zekerheid zeggen de brothers erbij dat het eigenlijk geen speelgoed is en wijzen ze op de doos waarop staat dat het ding alleen geschikt is voor grote lummels. Maar ik geef het gerust een klein joch en blijf erbij. Hij leert veel makkelijker inzien hoe het werkt dan eentje met oudere hersens die al vast zijn gaan zitten.

De Delftse studenten is het er vast niet om te doen nieuw speelgoed te ontwerpen. Maar de observatie-libelle, uitgerust met een cameraatje, heeft er veel van weg. Was ik Sinterklaas of van de Chinese namaakindustrie, dan zou ik heel goed kijken wat de studenten maakten om het na te doen. Zoiets moois en leerzaams moet onder de mensen.

Er is nog een ander stuk speelgoed dat ik graag een kind cadeau zou willen doen en eigenlijk zelf wil hebben. Maar het bestaat nog niet. Tip voor fabrikanten: een heteluchtzeppelin. Die vliegt langer dan tien minuten rond omdat er geen energie uit de batterij nodig is om hem in de lucht te houden. Kunnen waxinelichtjes dat, Delft?

    • Wouter Klootwijk