Altijd je remweg weten

Elke automobilist kent de twee-secondenregel, weinigen passen hem toe. Automobilisten remmen laat en hard. Stoptronic leert afstand houden en anticiperen.

De Stoptronic kan de remtheorie in beeld brengen. Het apparaat meet tijdens het rijden met een acceleratiemeter de remvertraging en geeft deze weer op een digitaal display. Sjaak de Coninck van De Coninck Traffic Management ontwikkelde de Stoptronic medio 2004. Als verkeerstherapeut behandelt hij mensen met een verkeersfobie voor bijvoorbeeld tunnels en snelwegen of een verkeersangst die vaak is ontstaan na een ongeval. ,,Veel mensen zeggen na een aanrijding dat ze het gevoel hadden dat hun remmen niet goed werkten'', zegt de Coninck. ,,Maar in werkelijkheid remden ze zelf te laat door slechte anticipatie. De gemiddelde automobilist blijkt namelijk weinig tot niets te weten over de techniek van het afremmen van een auto. Het is hem ook nooit geleerd.''

De Stoptronic moet daar verandering in brengen. Met een klembeugel zit het apparaat op het dashboard en haalt zijn voeding uit de sigarettenaansteker. De acceleratiemeter in de Stoptronic meet continu de versnelling en vertraging van de auto.

Het linkerdisplay van de Stoptronic toont deze waarde in meter per seconde kwadraat (m/s2) tot een decimaal nauwkeurig en binnen een bereik van nul tot tien. Het rechterdisplay geeft de tijdens de rit maximaal behaalde waarde van versnelling en vertraging weer. ,,Een waarde van tien haal je alleen als je op het allerhardst remt. De minimale remvertraging voor de APK bedraagt voor een personenauto 5,2 m/s2. Bij voldoende afstand bewaren en goede anticipatie bedraagt een normale remvertraging binnen de bebouwde kom 2 m/s2. Buiten de bebouwde kom, waar de snelheden hoger liggen, mag dat rond de 4 m/s2 liggen'', aldus De Coninck.

,,In keiharde getallen zien mensen op de Stoptronic wanneer hun remvertraging veel te hoog is. Het geeft inzicht in het belang van de twee-secondenregel. Op een buitenweg heb je toch echt al snel vijftig meter en op de snelweg, bij 120 kilometer per uur, honderd meter nodig om tot stilstand te komen. Ze zullen met deze kennis in hun achterhoofd niet snel meer gaan bumperkleven.''

Een bijkomend voordeel van de Stoptronic is dat het ook inzicht geeft in de acceleratie van de auto. Onnodig hard optrekken verhoogt immers net als onnodig hard afremmen het brandstofverbruik. Een rijschool die het apparaat gebruikt, bespaarde over een periode van enkele maanden (waarbij hoofdzakelijk binnen de bebouwde kom werd gereden) zo tussen de 10 en 15 procent brandstof.

Een toenemend aantal van bijna veertig rijscholen en oefencentra gebruikt inmiddels de Stoptronic om de leerlingen de techniek van het afremmen beter bij te kunnen brengen. ,,De resultaten zijn veelbelovend. Zowel de instructeurs als de leerlingen zijn enthousiast. Ook het CBR en de politie hebben al aangegeven dat de Stoptronic de techniek van het afremmen veel inzichtelijker maakt.'' De Coninck is momenteel druk bezig om rij-instructeurs voor te lichten over het nut van de Stoptronic. Hij hoopt dat het CBR in de toekomst een hulpmiddel als de Stoptronic bij het praktijkexamen gaat inzetten.

Ook heeft De Coninck contact met enkele parlementariërs die het onderwerp in de Tweede Kamer ter sprake zullen brengen. De overheid zou de Stoptronic wettelijk kunnen verplichten voor rijschoolhouders. Zo ontwikkelde De Coninck een aantal jaren geleden de dodehoekspiegel voor vrachtwagens, die later verplicht werd.

www.sjaakdeconinck.nl

    • Paul Schilperoord