P&O Nedlloyd gaat geruisloos op in Maersk Line

Het Deense Maersk heeft grote verwachtingen van de koop van containerrederij P&O Nedlloyd. ,,We hebben de cultuur gemeen en de ethiek van het zakendoen.''

`It's all about people' staat er op de ingelijste poster die op het hoofdkantoor hangt van Maersk-Benelux in Rhoon. Van hieruit coördineert 's werelds grootste containerrederij al haar activiteiten voor een deel van West- en geheel Centraal-Europa. Maar het draait bij Maersk, ook bekend onder de naam van oprichter A.P. Möller, toch voornamelijk om Denen. Aan de top van het bedrijf nemen zij alle sleutelposities in. De 44-jarige Peter Linnemann is een van hen. Hij behoort tot het aanstormende contingent relatief jonge managers dat bij gebleken geschiktheid snel carrière kan maken binnen het Deense conglomeraat (scheepvaart, scheepsbouw, containeroverslag, offshore, supermarktketens – activiteiten in het ontwikkelen van software en datasystemen en luchtvaart zijn als niet-kernactiviteiten door Maersk inmiddels afgestoten). Via Kopenhagen, Lissabon en Bangkok is Linnemann inmiddels als manager voor Centraal-Europa beland in Rotterdam, waar Maersk de grootste containerklant in de haven is.

,,Natuurlijk verloochenen we onze Deense identiteit niet'', zegt Linnemann. ,,Maar deze business is internationaal. We hebben dit jaar bij Maersk 400 managementtrainees van wie maar 5 procent Deens is. We zijn na de overname van P&O Nedlloyd met dit bedrijf actief in 125 landen, waarbij ook lokale mensen alle kansen krijgen zich te ontwikkelen binnen het concern.''

Linnemann gaat niet in op de speculaties op de containermarkt dat Maersk P&O Nedlloyd heeft gekocht uit defensieve overwegingen. Wanneer de Chinezen met hun agressieve investeringen P&O Nedloyd zouden hebben overgenomen, zou Maersk er een geduchte concurrent hebben bijgekregen. Linnemann: ,,Met de overname van P&O Nedlloyd combineren we de nummer één en drie in deze branche. Er moet nog veel werk worden verzet, maar je praat fundamenteel over een goede fit. Over rederijen met een lange maritieme traditie en historie. We hebben de cultuur gemeen en de ethiek van het zakendoen. In zo'n situatie kun je ook van elkaar leren. P&O Nedlloyd van ons, maar ook omgekeerd.''

Door de overname van P&O Nedlloyd ontstaat een rederij – de nieuwe naam wordt Maersk Line – met meer dan 450 schepen en 35.000 medewerkers met een gezamenlijke omzet van meer dan 20 miljard dollar (16,5 miljard euro) en een marktaandeel van bijna 18 procent. Niettemin wordt in de markt hardop nagedacht over de vraag wat de logica is van de koop. Want Maersk was al voor de overname van P&O Nedlloyd met afstand de grootste containerrederij in de wereld.

Maersk telde 2,3 miljard euro cash neer voor P&O Nedlloyd. Dat bedrijf is een maand geleden van de Amsterdamse beurs gehaald toen Maersk alle aandelen binnen had en zijn bod gestand deed. Maersk beschikt over een concessie van de Deense overheid voor de Noordzee om naar olie en gas te boren en genereert veel winst in de offshore. Mede daardoor heeft het bedrijf een heel diepe portemonnee en was het in staat zonder omwegen 57 euro per aandeel te betalen voor P&O Nedlloyd, waarmee iedere potentiële concurrent bij voorbaat werd afgetroefd.

De meeste betrokkenen beschouwen Maersk door zijn operationele en financiële slagkracht als een goede partner voor P&O Nedlloyd. Maar niet als een droompartner. Een overeenkomst met het Amerikaanse APL zou wat P&O Nedlloyd betreft logischer zijn geweest. APL is sterk op de routes in de Pacific, een vaargebied dat altijd de achilleshiel van Nedlloyd is geweest. Nedlloyd heeft lang met APL onderhandeld, maar het geld bleek een struikelblok. Ook heeft Nedlloyd geflirt met het Hongkongse conglomeraat Hutchison Whampoa, onder meer eigenaar van het Rotterdamse containeroverslagbedrijf ECT. Maar Hutchison bleek onacceptabel voor Nedlloyds partner P&O, omdat P&O ook over een bedrijf met eigen containerterminals (P&O Ports) beschikt en in Hutchison een directe concurrent zag.

Met Hutchison had P&O Nedlloyd een dubbelslag kunnen slaan. Want het succes in de huidige containervaart – opgezweept door de economische expansie van China – wordt niet alleen bepaald door schaalgrootte maar voor een groot deel ook wanneer je als rederij naast de scheepvaart ook overslag van containers kunt controleren. Ook Linnemann benadrukt het voordeel voor een rederij om over eigen terminals te kunnen beschikken. ,,Van die combinatie kun je als bedrijf veel profijt hebben. Want voorwaarde voor een efficiënte bedrijfsvoering is dat je baas bent op eigen terrein, waar je controle hebt over je eigen goederenstromen.''

Maersk heeft adequaat op die ontwikkelingen ingespeeld en beschikt derhalve in vrijwel alle belangrijke havens, waaronder Rotterdam, over eigen overslagterminals. Toen de haven van Singapore Maersk geen toestemming gaf voor de bouw van een eigen containerterminal, vertrokken de eigenzinnige Denen op slag met hun handel naar Maleisië, waar ze wel met open armen werden ontvangen.

    • Marc Serné