Diabaté rammelt en rommelt

Een gitarist die denkt dat ie in de Shadows zit, een slagwerker die liever zingt dan hij slaat en een fluitist die zijn instrument vooral als maatstok gebruikt; het bandje dat zaterdag in het KIT stond, rammelde als een afgekeurde Sahara-Peugot. En omdat de leden dat zelf ook wisten, reden ze stijfjes en voorzichtig, in de hoop niet al te zeer op te vallen.

Dat de Malinese zanger Kasse Mady Diabaté met zo'n gammel vehikel door Europa trekt, zal wel een centenkwestie zijn. Maar het verklaart tevens iets van het feit dat hij in 1998 na tien jaar ploeteren in Parijs terugkeerde naar zijn vaderland. Diabaté is gezegend met een mooie tenor, maar hij mist de kwaliteiten om die in het juiste kader te plaatsen. Zijn liedjes kennen nauwelijks kop of staart en wat ze nog wel aan opbouw hebben, wordt verpest door de povere band. De enige die zaterdag goed presteerde was balafonspeler Lassana Diabaté, die met degelijke ostinato-partijen en sprankelende solo's de rammelkar nog een beetje glans gaf.

De door Kasse Mady gepresenteerde quasi-revival – wat moeten een pedaal-geile gitarist en een metalen dwarsfluit in `traditionele' Afrikaanse muziek? – riep bij de zaal een ander oud Afrikaans gebruik terug; dat van het publieke kunst-mecenaat. Nadat één heer op het podium was geklommen om daar demonstratief zijn portefeuille te trekken, werd het een komen en gaan van sponsors, waarbij Diabaté de bankbiljetten achteloos over zijn hoofd wierp.

Dat de goedgeefsheid niet allemaal om niets was, bleek toen een een vrouw na het overhandigen van haar fooi meteen maar op het podium bleef voor een dans in het genre: veel beweging, weinig stijl. Nadat zij als een diva was toegejuichd nam ze de show schaamteloos over, steeds meer vriendinnen op het podium trekkend.

Kasse Mady, bruine hoed en Afrojurk vers uit de mottenballen, liet ze allemaal maar begaan. Dat hij op zijn cd KassiKasse uit 2002 behalve betere musici een pittig dameskoortje naast zich had staan, was in zijn herinnering wellicht al net zo ver weg als zijn jongensdroom om een tweede Salif Keita te worden.

Concert: Kasse Mady Diabaté & band.

Gehoord: 17/9 Grote Zaal Tropentheater, Amsterdam

    • Frans van Leeuwen