Sterren en sterretjes wagen zich aan mode

Het is weer modetijd. Deze week begonnen de shows in New York. Komende week volgt Londen en daarna Milaan en Parijs. Overal zie je sterren en sterretjes op de eerste rij. Steeds vaker hebben ze zelfs een eigen kledinglijn.

Massa's sterretjes in spe hebben ooit in Hollywood het advies gekregen: doe het rustig aan. Nu zijn de rollen omgedraaid, want beroemdheden uit film en popmuziek proberen de modewereld binnen te dringen. Maar zelfs voor degenen met naam en faam geldt de oude wijsheid: nooit je vaste baan opzeggen.

De New York Fashion Week opende deze week met het gebruikelijke vertoon van genodigde sterren op de eerste rijen. Maar de veelbesproken shows van de beroemde namen zelf zijn minder zichtbaar. Ook al liet het gelauwerde muziekfenomeen Gwen Stefani haar modelijn L.A.M.B. gisteravond ter afsluiting over het plankier laten gaan, en heeft filmster Milla Jovovitch haar voorjaar/zomercollectie afgelopen maandag vertoond, het valt de meeste sterren in de modewereld niet mee.

De House of Dereon-collectie van Beyoncé Knowles (genoemd naar haar Creoolse grootmoeder) was voor woensdag gepland. Nu is de collectie – die de zangeres samen met haar moeder Tina verzorgt – een half jaar uitgesteld. Jennifer Lopez, wier uitbundige, met neon verlichte, op MTV toegesneden modevertoning het vorig seizoen veel ophef veroorzaakte, geeft deze keer geen show. Hetzelfde geldt voor Sean Combs (oftewel Puff Daddy, P. Diddy of Diddy), wiens mannencollectie vorig jaar werd onderscheiden door de club van Amerikaanse modeontwerpers, die de inkopers een nieuwe vrouwenlijn heeft vertoond en Penelope Cruz heeft ingehuurd voor een advertentiecampagne – maar die sinds februari 2003 geen show op het plankier heeft gebracht.

Paul Wilmont, woordvoerder van Combs en Lopez, noemt hun afwezigheid in de Fashion Week strategisch. Lopez' vorige show was een eenmalige sensatie. Combs komt terug als de tijd rijp is. In de tussentijd geven zij beiden licenties uit, in de gulden sporen van de couturiers van weleer. Zo gaat het in de Amerikaanse celebrity fashion.

Toch is er een aanzienlijk verschil tussen een ontwerper met een herkenbare artistieke handafdruk, die licentiehouders heeft – en degenen wier artistieke talent, laat staan hoofdverdiensten, niet in het teken- en borduurvak zit. Sterren moeten een `creative director' vinden om een visie vorm te geven, of te scheppen. En de aantrekkelijkheid duurt maar net zo lang als de ster in de schijnwerpers blijft.

De sterren met succes in de mode hebben lange-termijnvisies en bouwen langzaam op, precies zoals normale mode-ontwerpers. Elle Macpherson, die haar status van topmannequin heeft uitgebouwd tot die van lingeriemagnaat, licht toe hoe zij na een bescheiden begin in haar Australische vaderland een omzet van 70 miljoen dollar heeft bereikt, nadat zij een samenwerking was aangegaan met het Nieuw-Zeelandse lingerieconcern Brendon Ltd.

,,Ik was als klein meisje al gek op lingerie, en dus koesterde ik al lang de droom van een eigen merk'', zegt zij, ,,en iets dergelijks geldt voor lichaamsverzorging – ik geloof zeer in mooie huid. Maar passie moet wel worden onderbouwd met gelijkgestemde zakenpartners. De mijne zit al vijftig jaar in het vak en werkt sinds bijna vijftien jaar met mij samen.''

De actrice en regisseuse Elizabeth Hurley poogt met haar prille zwemkledinglijn méér te maken van haar eigen positie in de modewereld dan schoonheids-ambassadrice voor Estée Lauder. Maar ze merkt dat je zo'n plan niet aan derden kunt overlaten. ,,Ik ben nog overal bij betrokken, al heb ik eindelijk een productiemanager. Ik hak nog alle knopen door, groot of klein'', aldus Hurley. ,,Ik heb geen ontwerpteam, geen managementteaum, geen verkoopteam, of wat voor team dan ook!''

Woensdag gaat Hurley terug naar haar vaste baan als het gezicht van Estée Lauder bij een liefdadigheidsevenement voor kankerbestrijding. Met aan haar zijde Sean Combs, die bij Lauder zijn eerste geur ten doop houdt: Unforgivable.

Het sterrencircus in mode en cosmetica begon met geuren (zoals Elizabeth Taylors White Diamonds), en werd gevolgd door productpromoties, zoals de reeks sterren (onder wie Jennifer Lopez) die optraden in advertentiecampagnes van Louis Vuitton. Maar waarom zouden beroemdheden zich verbeelden dat ze, alleen omdat ze Marc Jacobs van Vuitton kennen en John Galliano ze uitnodigt om op de eerste rij te zitten, vanzelf `designers' worden?

,,Soms vind ik het beledigend'', zegt Robert Burke van het New Yorkse topmodehuis Bergdorf Goodman. ,,Het is nogal arrogant om te zeggen: ik ben modeontwerper. Wij in het vak hechten meer aan het ware idee van mode.''

Het sterrenfeest culmineerde afgelopen zaterdag in de presentatie door Kimora Lee Simmons, de opvallende echtgenote van muziekmagnaat Russell Simmons, van haar Baby Phat-lijn op een locatie die Karl Lagerfeld, Chanels modekoning, het schaamrood naar de kaken zou jagen: de Radio City Music Hall. Een spectaculaire show voor drieduizend mensen kan slechts dienen als imagobouwerij en voer voor de media. Want wie kan op zulke afstanden van het toneel de kleren zelfs maar zien?

(©International Herald Tribune, vertaling Ileen Montijn)