Gergjev komt met een Brünnhilde

Valery Gergjev besloot zelf alsnog wat meer echte opera in zijn Rotterdamse Gergjev Festival te brengen. En zo zong de Russische sopraan Larissa Gogolevskaja, die voor zaterdag al genoteerd stond in delen uit Strauss' Elektra, de slotscène van Brünnhilde in een selectie uit Wagners Götterdämmerung, eerder aangekondigd als `Wagner ohne Worte'.

Het Tagesgrauen, de Sonnenaufgang en Siegfrieds Rheinfahrt kregen prachtige vertolkingen met een opengelegde klank en veel lyrisch reliëf. De Trauermusik bij de dood van Siegfried klonk imposant teutoons en somber, eindigend met rinkelend slagwerk en schallend koper. Larissa Gogolevskaja, geheel achterop het podium geplaceerd, is geen sopraan met een roestvrijstalen keel. Maar ze gaf treffend en succesvol vorm aan de vertwijfeling en de moed der wanhoop waarmee Brünnhilde de brandstapel van Siegfried aansteekt en die zelf bestijgt op haar ros Grane.

Vooraf ging Strauss' Also sprach Zarathustra met de magistrale opening, bekend van de film 2001 – A Space Odyssee en van wasmiddelenreclames. Het probleem is om na dat grandioze begin onderhoudend door te gaan. Gergjev loste dat voortreffelijk op. De opening werd goed en geleidelijk opgebouwd, zonder de decibellen te maximaliseren. En het vervolg werd zo sterk mogelijk uitgespeeld, zoals met de vertederend Wienerische solo van concertmeester Kees Hülsmann in de hommage van Richard Strauss aan Johann Strauss.

Concert: Rotterdams Philharmonisch Orkest o.l.v. Valery Gergjev m.m.v. Larissa Gogolevskaja, sopraan. Gehoord: 15/9 De Doelen, Rotterdam.