Stop met `universitair' te willen zijn

,,Studenten van het HBO zitten niet te wachten op toegepast onderzoek. Zij wensen een solide beroepsmatige opleiding die uitzicht biedt op hogere functies in de samenleving waarin praktische oriëntatie, het nemen van risico's en verantwoordelijkheid van belang zijn'', aldus Arnold Heertje (Opiniepagina, 8 september).

Precies met zo'n pakket en een diploma (toen nog ) MTS-werktuigbouw begon mijn man op 19-jarige leeftijd zijn werk bij de elektronica-gigant in het zuiden des lands. Het werd zijn loopbaan en hij werd er goed voor beloond. De laatste tien jaren deelde hij zijn kantoor met een ingenieur. Mijn mans gedurfde ideeën werden door deze ingenieur uitgewerkt en berekend op hun technische haalbaarheid. De één waardeerde de ander om zijn specifieke kundigheid en ze vulden elkaar perfekt aan.

Wat doen wij toch met dat tegenwoordige onderwijs? Waarom dat streven van het hoger onderwijs naar de `status' van universitair? Leid de student goed op op zijn/haar niveau en laat ieder in zijn/haar eigen waarde. Of zijn dat, inclusief het citaat van Heertje geluiden uit de vorige eeuw?

    • N. Klomp