Een Opeltje met `BMW'

Deze maand werd in Nederland een nieuwe kentekenindeling ingevoerd: drie letters bij elkaar. Voor leuke nummerborden moet je nog steeds naar het buitenland.

Nederlandse nummerborden zijn saai. Ook nu de bromfietsen en volgend jaar de auto's drielettercombinaties krijgen. Klinkers mogen niet (geen GEK) net als `lettercombinaties die maatschappelijk onaanvaardbaar zijn'. Volgens de Rijksdienst voor het Wegverkeer zijn dat: GVD, NSB, TBS, LYK, SS en SD.

Taalliefhebbers moeten hun heil zoeken bij buitenlandse kentekenplaten. Niet in België of Frankrijk – daar is het proza net zo schraal als in Nederland – maar Duitse wegen bieden al een behoorlijk aanbod voor de beginnende nummerlezer. Rond Berlijn zijn BAS, BOM en BUK zo gevonden en in Jena lezen we JAS en JAT. De bestuurder van de Golf met KUT kijkt nogal vermoeid als die wordt ingehaald door de Nederlandse auto met wijzende en lachende inzittenden. Dit heeft hij duidelijk vaker meegemaakt.

Aardig zijn de schaarse vierletterwoorden zoals MERK en KNMI, maar leuk wordt het pas als je de titel van je avondblad op een Ford leest (zie foto). En de ontdekking van een Opel met een BMW-nummerbord maakt een verregende vakantiedag weer goed.

Maar voor de betere autotaal moet je naar Engeland. Daar zijn persoonlijke nummerborden te koop en voor deze personalized registrations wordt veel betaald. De meeste bevatten initialen of data waarvan alleen de eigenaar en zijn familie de betekenis kennen, maar er zijn er ook veel waarvan de tekst voor het grote publiek bedoeld is. En dankzij e-mail, MSN en sms is kortschrift, de gebezigde taal op nummerlaten, voor steeds meer mensen te begrijpen: CUl8r leest tegenwoordig iedereen als see you later.

Die taal hoef je niet te beheersen om te kunnen zien dat de Ford met 360 TOY voor de eigenaar vooral speelgoed is. Maar zo ziet de chauffeur van de Landrover met 192 MPH zijn wagen zeker niet. Of die werkelijk 192 miles per hour haalt valt te betwijfelen, maar stoer is het wel.

Wie alle aandacht nodig heeft om op de (linker) weghelft te blijven en rijdend moeilijk leest, kan op vrijdag The Times inclusief autobijlage kopen. Daarin worden speciale nummers te koop aangeboden. Voor 35.000 pond heb je de beschikking over het onheilspellende CAU 7ION of DAN 6ER op je auto en een vredesactivist met geldgebrek biedt zijn LE55 WAR aan voor tienduizend pond. 15.000 pond voor 8 BF lijkt veel maar niet als je bedenkt hoe goed het zou staan op de auto van de plaatselijke slager. KEN 5IT kost het dubbele, maar maakt wel duidelijk dat de chauffeur net zo knap is als de man van Barbie en lekker kan zitten.

48 BEY is misschien een cadeautje voor Abey maar kan ook uit Abbey afkomstig zijn. BO55 JAG en BO55 CEO kosten ieder 10.000 en als de baas een Jaguar kan betalen moet een eigen nummerbord er ook wel vanaf kunnen. Hoewel Chief Executive Officer de directeur meer status biedt. Het duurste bord in The Times kost 85.000 pond en daarop staat het raadselachtige 1 SC. One as see? One essay? One easy? Wanna see?

We komen er niet uit. Duidelijker is BBC 1. Die wordt niet in de krant maar op internet aangeboden en voor iets meer dan een ton mag je die op je auto schroeven. Wel goed vastdraaien.

    • Hugo Hoes