En God zag dat het goed was

Het Haags gezelschap De Appel herneemt de melancholiek-lichtvoetige voorstelling En God zag dat het goed was die zich afspeelt in de wereld van clowns en muzikanten. Oorspronkelijk wilden regisseur Aus Greidanus en de spelers het scheppingsverhaal naspelen, maar gaandeweg werd het de wonderwereld van het circus. Uit de grote, zwarte vleugelpiano wordt een kleine babypiano geboren. Een clown tingelt er een losse melodie op. Het instrument houdt hij vast als een kostbare schat. Een naakte Adam en Eva komen voorbij, gevolgd door figuren uit de bijbel, zoals Kaïn en Abel, een gekruisigde Christus. De belangrijkste figuur is een nar die optreedt als ceremoniemeester. Hij kan een plastic zakje als een ballon de hoogte in laten vliegen.

En God zag dat het goed was is een bijzondere toneelervaring, op zekere hoogte een abstract kunstwerk. Clowns en narren spelen bij De Appel vanaf het begin een belangrijke rol.

De groep richt zich op de nar als buitenstaander, degene die verbaasd naar de wereld om zich heen kijkt.

Aan het slot blijft God als een toneelmeester eenzaam achter, gevangen in het licht van de schijnwerpers. De wereld is geschapen en de mens moet nu verder. Ze kunnen op schuiftrompetten blazen, zich verliezen in clownsacts, acrobatentoeren uithalen in het luchtledige, de ondertoon blijft die van de melancholie.

T/m 26 febr Scheveningen, Appeltheater. Inl 070-3502200 of www.toneelgroepdeappel.nl